مرور دوره 3, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار

  • معماری و فرهنگ در خانه‌های اعیانی تهران در دوره قاجار 

    سلطانزاده, حسین؛ ایرانی بهبهانی, هما؛ ارمغان, مریم (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    این پژوهش به بررسی نقش فرهنگ زندگی در شکل­‌گیری معماری خانه­‌های اعیانی تهران در دوره­ قاجار می‌پردازد. هم‌زمان با شناخت شیوه­ زندگی، ساختار خانواده و شرایط فرهنگی ـ اجتماعی زندگی ایرانیان آن دوره به دنبال دست‌یابی به ...

  • مطالعه ریشه‌های فرهنگی و روان‌شناختی آیین زار 

    زاویه, سعید؛ اصل‌مرز, مهدی (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    بیماری­های روانی در روزگاران گذشته معلول قدرت­‌های مافوق طبیعی شناخته می‌شدند و بیماری را نتیجه­ تسخیر ارواح خبیث می­‌دانستند. شخص در اثر تسخیر ممکن است از بیماری با علائم جسمی و روحی رنج ببرد. رام کردن این ارواح که در ...

  • بررسی انسان‌شناختی مفهوم زیبایی صورت؛ مطالعه موردی جوانان 30-20 ساله منطقه 15 تهران 

    عسکری خانقاه, اصغر؛ مهربد, طاهره (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    زیبایی مفهومی نسبی و مبتنی بر سلیقه است و متناسب با فرهنگ و شرایط اجتماعی گوناگون تعریف می‌شود. پژوهش حاضر در صدد بررسی انسان‌شناختی مفهوم زیبایی صورت نزد جوانان 20 تا 30 ساله منطقه 15 شهر تهران است، برای دست‌یابی به این ...

  • هویت و زندگی روزمره دختران در فضاهای عمومی شهر مطالعه دختران دانشجوی رفسنجان 

    نرسیسیانس, امیلیا؛ اوحدی, یاسمن (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    جامعه مدرن، نوع روابط افراد با فضاهای شهری و سبک زندگی روزمره را تغییر داده است، حضور در فضاهای اجتماعی و برقراری ارتباط یکی از نیاز­های انسان امروزی است. این نیاز در اولین قدم خود را در کنش­‌های روزمره نشان می­‌دهد. در ...

  • روش‌شناسی ‌جلال ‌‌آل ‌احمد 

    جوادی‌یگانه, محمدرضا؛ مهدی‌پور, فرشاد (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    تبیین روش‌‌شناختی عملکرد جلال آل‌احمد در حوزه انسان‌شناسی و فرهنگ‌پژوهی، می‌تواند نموداری دقیق از منش فکری ـ عقیدتی او به دست دهد، چرا که آل‌احمد معتقد بود با ابزارها و روش‌های غربی نمی‌توان به توصیف درستی از موقعیت ایران ...

  • تجربه‌های دوران تحصیل و شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلم: پژوهشی خودمردم‌نگارانه 

    عطاران, محمد؛ حاجی حسین‌نژاد, غلام‌رضا؛ حیدری نقدعلی, ژیلا (دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    روایت‌های معلمان درباره زندگی روزانه و حرفه‌ای‌شان در مدرسه، به فهم و ادراکی عمیق از "چیستی تدریس و معلمی“ منجر می‌شود. روایت‌ها مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابزار معناساز فرهنگی هستند و امکان دست‌یابی به اندیشه‌ها، دانش و ...