ارزیابی تیغهی باریک خاکورز به منظور بهبود عملکرد خاکورز مرکب
(ندگان)پدیدآور
عظیمی زاده, زینبکارپرورفرد, سیدحسینعظیمی نژادیان, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش از طرح جدید یک تیغهی باریک خاکورز با زاویه تمایل جانبی 10 درجه به منظور امکانسنجی حذف باله از آن و مقایسه با تیغه شاهد استفاده شد. عوامل آزمایشی شامل تیغه (تیغه با زاویه تمایل جانبی 10 درجه، تیغه با زاویه تمایل جانبی 10 درجه با باله و تیغه شاهد)، عمق شخم در سه سطح 20،15 و 25 سانتیمتر و سرعت پیشروی در دو سطح 3 و 6 کیلومتر بر ساعتبودند. نیروی مقاومت کششی، مقاومت ویژه، سطح بهم خوردگی خاک و مصرف سوختبه عنوان صفات اندازهگیری شده در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد، نیروی مقاومت کششی تیغههای زاویهدار با و بدون باله نسبت به تیغه شاهد به طور معنیدار افزایش یافت. سطح بهم خوردگی خاک در تیغه با زاویه تمایل جانبی 10 درجه با و بدون باله نسبت به تیغه شاهد کاهش یافت. اثر نوع تیغه بر مقاومت ویژه معنیدار بود. مقاومت ویژه در تیغه 10 درجه با باله و عمق 25 سانتیمتری بیشترین مقدار و در تیغه شاهد و عمق 15 سانتیمتری دارای کمترین مقدار بود. اثر نوع تیغه، عمق شخم و سرعت پیشروی و همچنین برهم کنش این سه عامل بر مصرف سوخت در سطح احتمال یک درصد معنیدار شدند. مقدار مصرف سوخت در تیغه شاهد و 10 درجه با هم تفاوت معنیداری نداشت. بر اساس نتایج رگرسیونی حاصله عمق بهینه برای تیغه باریک خاکورز با زاویه تمایل جانبی 10 درجه، 02/17 سانتیمتر و سرعت پیشروی بهینه 6/3 کیلومتر بر ساعت پیشنهاد گردید. In this study, a new design of a narrow blade tillage with lateral tilt angle 10 degrees was used to study the possibility of removing its wingand compare it with the control blade. Three blades (blade with lateral tilt angles of 10 degrees, blade tilt angle of 10 degrees equipped with wing and blade control), plow depth in three levels, 20,15 and 25 cm and two levels of forward speeds 3 and 6 km/hr were the experimental factors. Measured characteristics were draft force, specific draft, soil surface disturbance and fuel consumption. The results showed that the draft force of the blade equipped with angle, with wing and without wing was significantly increased compared to the control blade. Soil surface disturbance in the blade with lateral tilt angle 10 degrees with and without wing decreased compared to the control blade. The effect of the bladetype on specific draft was significant. Specific draft in the blade 10 degrees with wing and in depth of 25 cm and the control blade in depth of 15 cm had the highest and lowest value respectively. The effect of the blade type, plow depth and forward speed and also the interaction of these three factors on fuel consumption in probability level %1 were significant. There was no significantly different between amount of fuel consumption in the control blade and the blade equipped with lateral tilt angle. Based on the results of regression analysis, optimum depth and forward speed for narrow blade equipped with lateral tilt angle 10 degrees were proposed 17/02 cm and 3/6km / h, respectively.
کلید واژگان
تیغه خاکورزعمق شخم
سرعت شخم
مقاومت کششی
مصرف سوخت
رابطه ماشین و خاک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز. ایران.گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران.
گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
شاپا
2008-48032423-7841




