• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیلی بر رویکرد توسعه مهارت‌های پژوهشی و انتقال‌پذیر در چارچوب برنامه‌های دکتری در سطح اروپا

    (ندگان)پدیدآور
    صولتی اصل, پروینصادق محمدی, حمید رضاصولتی اصل, کبری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    400.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با شکل‌گیری چشم‌اندازهای نوین توسعه در قالب ایجاد جوامع دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان در کشورهای مختلف و ضرورت تأمین منابع انسانی موردنیاز برای تحقق چنین اهدافی، بازتعریف سیاستهای کلان برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش‌ عالی امری کاملاً ضروری است. بر این اساس دوره‌های دکتری باید پاسخ‌‌گوی تقاضای بازار کار بخشهای متفاوت جامعه باشند. شاید بتوان اهمیت بخشیدن به مهارتهای دانش‌آموختگان برای پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای بازار کار را از مهمترین شاخصه‌های دوره‌های نوین تحصیلات تکمیلی برشمرد که به شیوۀ پژوهشی ارائه می‌شوند. در برنامه‌های نوین دکتری در سطح دانشگاههای کشورهای توسعه‌‌یافته به‌‌ویژه دانشگاههای اروپایی کسب تجربة دانشجو ازطریق آموزش مهارتهای پژوهشی و انتقال‌پذیر برای بهبود پیشرفت در تحصیل و توسعۀ حرفه‌ایها در آیندۀ شغلی اهمیت برجسته‌ای دارد. این مقاله ضمن معرفی مهارتهای عمومی و انتقال‌پذیر، به مرورِ انواع مهارتهای پژوهشی، که از جایگاه ویژ‌ه‌ای در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برخوردارند، می‌پردازد. سپس از مهارتهای انتقال‌پذیر بحث می‌شود و به نمونه‌هایی از این مهارتها اشاره شده است. آنگاه موضوع آموزش مهارتها مورد توجه واقع شده و فنون تدریس مورد استفاده در این زمینه بیان شده است. در بخش بعدی، مقاله به ذکر تجاربی از آموزش مهارتها در دوره‌های‌ دکتری در برنامۀ مهندسی و تجارب اروپایی در این خصوص می‌پردازد. بخش پایانی مقاله نگاهی به ضعف جایگاه آموزش مهارتهای انتقال‌پذیر برنامه‌های دکتری در ایران و ضرورت پرداختن به این موضوع به‌ویژه در قالب دوره‌های دکتری پژوهش‌محور دارد که اخیراً در دانشگاههای ایران اجرایی شده است.
    کلید واژگان
    مهارت‌های پژوهشی و انتقال‌پذیر
    توسعه فردی
    برنامه‌های دکتری
    آموزش مهندسی
    آموزش عالی اروپایی

    شماره نشریه
    66
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، مربی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی
    دانشیار، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی
    مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2015.9658
    http://ijee.ias.ac.ir/article_9658.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334859

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب