نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصولتی اصل, پروینfa_IR
dc.contributor.authorصادق محمدی, حمید رضاfa_IR
dc.contributor.authorصولتی اصل, کبریfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:05:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:05:33Z
dc.date.available1399-07-09T08:05:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:05:33Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2014-06-30en_US
dc.date.submitted1393-04-09fa_IR
dc.identifier.citationصولتی اصل, پروین, صادق محمدی, حمید رضا, صولتی اصل, کبری. (1394). تحلیلی بر رویکرد توسعه مهارت‌های پژوهشی و انتقال‌پذیر در چارچوب برنامه‌های دکتری در سطح اروپا. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 17(66), 75-91. doi: 10.22047/ijee.2015.9658fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2015.9658
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_9658.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334859
dc.description.abstractبا شکل‌گیری چشم‌اندازهای نوین توسعه در قالب ایجاد جوامع دانشی و اقتصاد دانش‌بنیان در کشورهای مختلف و ضرورت تأمین منابع انسانی موردنیاز برای تحقق چنین اهدافی، بازتعریف سیاستهای کلان برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی در نظام آموزش‌ عالی امری کاملاً ضروری است. بر این اساس دوره‌های دکتری باید پاسخ‌‌گوی تقاضای بازار کار بخشهای متفاوت جامعه باشند. شاید بتوان اهمیت بخشیدن به مهارتهای دانش‌آموختگان برای پاسخ‌گویی مناسب به نیازهای بازار کار را از مهمترین شاخصه‌های دوره‌های نوین تحصیلات تکمیلی برشمرد که به شیوۀ پژوهشی ارائه می‌شوند. در برنامه‌های نوین دکتری در سطح دانشگاههای کشورهای توسعه‌‌یافته به‌‌ویژه دانشگاههای اروپایی کسب تجربة دانشجو ازطریق آموزش مهارتهای پژوهشی و انتقال‌پذیر برای بهبود پیشرفت در تحصیل و توسعۀ حرفه‌ایها در آیندۀ شغلی اهمیت برجسته‌ای دارد. این مقاله ضمن معرفی مهارتهای عمومی و انتقال‌پذیر، به مرورِ انواع مهارتهای پژوهشی، که از جایگاه ویژ‌ه‌ای در دوره‌های تحصیلات تکمیلی برخوردارند، می‌پردازد. سپس از مهارتهای انتقال‌پذیر بحث می‌شود و به نمونه‌هایی از این مهارتها اشاره شده است. آنگاه موضوع آموزش مهارتها مورد توجه واقع شده و فنون تدریس مورد استفاده در این زمینه بیان شده است. در بخش بعدی، مقاله به ذکر تجاربی از آموزش مهارتها در دوره‌های‌ دکتری در برنامۀ مهندسی و تجارب اروپایی در این خصوص می‌پردازد. بخش پایانی مقاله نگاهی به ضعف جایگاه آموزش مهارتهای انتقال‌پذیر برنامه‌های دکتری در ایران و ضرورت پرداختن به این موضوع به‌ویژه در قالب دوره‌های دکتری پژوهش‌محور دارد که اخیراً در دانشگاههای ایران اجرایی شده است.fa_IR
dc.format.extent400
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2015.9658
dc.subjectمهارت‌های پژوهشی و انتقال‌پذیرfa_IR
dc.subjectتوسعه فردیfa_IR
dc.subjectبرنامه‌های دکتریfa_IR
dc.subjectآموزش مهندسیfa_IR
dc.subjectآموزش عالی اروپاییfa_IR
dc.titleتحلیلی بر رویکرد توسعه مهارت‌های پژوهشی و انتقال‌پذیر در چارچوب برنامه‌های دکتری در سطح اروپاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، مربی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده برق جهاد دانشگاهیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمالfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue66
dc.citation.spage75
dc.citation.epage91


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد