در جستجوی رویکرد مدیریت دانش در محیطهای آموزش مهندسی: مطالعه موردی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خلیج فارس
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, قاسمآذین, رضاپاکیزه, علیمهدیه, امیدنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیازمند زیر ساختهایی هستند که به طور اساسی در ایجاد و انتقال دانش بر پایه اصول مدیریت دانش و یادگیری سازمانی به آنان کمک کند. مدیریت دانش یکی از ابزارهای کارآمد خلق، انتقال و تسهیم دانش در دانشگاه یادگیرنده است. در پژوهش حاضر دیدگاههای اعضای هیئت علمی در ارتباط با مؤلفه¬های اصلی خلق، انتقال، مدیریت و تبدیل دانش در تعامل فعالیتهای اعضای هیئت علمی و دانشجویان و در یک محیط یادگیری، در یک دانشکده فنی و مهندسی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی، ابزار پژوهش پرسشنامه و جامعه آماری اعضای هیئت علمی بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری سعی شده است تا کل اعضای هیئت علمی به عنوان نمونه در نظر گرفته شوند. برای تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان داد که مؤلفه¬های راهبری دانشگاهی، زیر ساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ و توسعه و طراحی موتور پژوهش از دیدگاه اعضای هیئت علمی در خلق، انتقال، مدیریت و تبدیل دانش مؤثرند. در پایان، بر مبنای نتایج پژوهش در خصوص تبیین زیر ساختهای مورد نیاز مدیریت دانش در دانشکده یادگیرنده، پیشنهادهایی به منظور کاربست مدیریت دانش در دانشکده های فنی و مهندسی ارائه شده است.
کلید واژگان
دانشمدیریت دانش
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
رویکرد مهندسی دانش
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیاستادیار، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده مهندسی، بخش مهندسی شیمی
استادیار، دانشگاه خلیج فارس، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی
شاپا
1607-23162676-4881




