ارائه الگویی برای آموزش مؤثر اخلاق مهندسی در دوره کارشناسی
(ندگان)پدیدآور
خوشدست, حمیدسام, عباسنوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش مهندسان یک سیستم دو بعدی از تعلیم و تربیت است که نادیده گرفتن هر یک به ترتیب، به پرورش نیروی کار بهره¬وری مادی و معنوی منجر خواهد شد. بعد تربیتی آموزش، مهندس را قادر می¬سازد تا به بهترین نحو ارتباط بر قرار سازد، استدلال کند و بهترین تصمیمات را با در نظر گرفتن ضوابط اخلاقی و معنوی بگیرد؛ لذا، آموزش و مطالعه اخلاق مهندسی در قالب یک واحد درسی، دانش¬پژوهان را برای زندگی و آینده حرفه¬ای آماده خواهد ساخت. نیل به این مهم زمانی ممکن می¬شود که آموزش بر مبنای الگویی صحیح و منظم صورت گیرد. در مقاله حاضر الگویی سازمان یافته به منظور آموزش مؤثر اخلاق مهندسی و حرفه¬ای ارائه شده است. این الگو متشکل از چهار بخش: اهداف، سرفصلها، نحوه تدریس و نتایج مورد انتظار است که در چهار سطح تنظیم شده است. بخشهای چهارگانه یاد شده با ارتقای سطوح تدریس تغییر می¬کند و از مبانی اولیه و آشنایی با وظایف مهندسان به ارزیابیها و انتقادات اخلاقی تکامل می¬یابد.
کلید واژگان
اخلاق مهندسیالگوی تدریس و آموزش دانشجویان
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرماناستادیار بخش مهندسی معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
1607-23162676-4881




