بررسی دیدگاه آینده شغلی و نقش آن در آموزش دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی در دانشکدههای مهندسی (آزمایشگاه روسازی مهندسی عمران)
(ندگان)پدیدآور
خبیری, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آزمایش کردن یکی از راههای آموختن اصول و نتایج کلی علم است که میتواند علاوه بر وادار کردن دانشجویان فنی به تفکر، بحث و نتیجهگیری، مهارت فنی و کاربردی را نیز به آنها بیاموزد. دروس آزمایشگاهی در آموزش عالی تلاشی است که زمینه لازم را برای فراگیری مهارتهای ضروری و دانش مورد نیاز برای دانشجویان فراهم میکند. این پژوهش با هدف شناخت و خلاصهسازی عوامل مهم از دیدگاه آینده شغلی دانشجویان در یادگیری و آموزش دروس مهارتی در یکی از دروس آزمایشگاهی در دانشکده مهندسی عمران انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف از تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع مطالعات پیمایشی و میدانی و از نظر روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه تحقیق کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی درس آزمایشگاه روسازی راه طی سالهای تحصیلی 95 تا 97 بودند. تحلیلدادهها با کاربرد نرم افزارهای آماری پرکاربرد آماری نظیر SPSS و Excelانجام شد. در بخش تحلیل توصیفی دادهها از شاخص پراکندگیضریب تغییرات، واریانس و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عامل اکتشافی بر تعیین عوامل مهم استفاده شد. برای شناخت الگوی علتو معلولی بین متغیرها از الگویتحلیل عالی تأییدی بهرهگرفته شد. نتایج نشان داد که داشتن دانش اولیه کارآفرینی و مهارت پیادهسازی آموختهها در صنعت عامل اصلی در موفقیت آموزشهای مهارتی و آزمایشگاهی در دروس مهندسی است.
کلید واژگان
درس آزمایشگاه روسازی راهآموزش مهندسی
دیدگاه آینده شغلی
دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی
تحلیل عامل اکتشافی
شماره نشریه
84تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانThe Academy of Sciences of I. R. of Iran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایرانشاپا
1607-23162676-4881




