| dc.contributor.author | خبیری, محمدمهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:04:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:04:41Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T08:04:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T08:04:41Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-07-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-05-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خبیری, محمدمهدی. (1398). بررسی دیدگاه آینده شغلی و نقش آن در آموزش دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی در دانشکدههای مهندسی (آزمایشگاه روسازی مهندسی عمران). فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 21(84), 69-84. doi: 10.22047/ijee.2019.195441.1662 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1607-2316 | |
| dc.identifier.issn | 2676-4881 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2019.195441.1662 | |
| dc.identifier.uri | http://ijee.ias.ac.ir/article_97284.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334582 | |
| dc.description.abstract | آزمایش کردن یکی از راه<strong></strong>های آموختن اصول و نتایج کلی علم است که می<strong></strong>تواند علاوه بر وادار کردن دانشجویان فنی به تفکر، بحث و نتیجه<strong></strong>گیری، مهارت فنی و کاربردی را نیز به آنها بیاموزد. دروس آزمایشگاهی در آموزش عالی تلاشی است که زمینه لازم را برای فراگیری مهارتهای ضروری و دانش مورد نیاز برای دانشجویان فراهم می<strong></strong>کند. این پژوهش با هدف شناخت و خلاصهسازی عوامل مهم از دیدگاه آینده شغلی دانشجویان در یادگیری و آموزش دروس مهارتی در یکی از دروس آزمایشگاهی در دانشکده مهندسی عمران انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف از تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری داده<strong></strong>ها از نوع مطالعات پیمایشی و میدانی و از نظر روش تحقیق از نوع مطالعات اکتشافی بود. جامعه تحقیق کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی درس آزمایشگاه روسازی راه طی سالهای تحصیلی 95 تا 97 بودند. تحلیلداده<strong></strong>ها با کاربرد نرم افزارهای آماری پرکاربرد آماری نظیر SPSS و <strong> </strong>Exc<strong>el</strong>انجام شد. در بخش تحلیل توصیفی دادهها از شاخص پراکندگیضریب تغییرات، واریانس و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از تحلیل عامل اکتشافی بر تعیین عوامل مهم استفاده شد. برای شناخت الگوی علتو معلولی بین متغیرها از الگویتحلیل عالی تأییدی بهرهگرفته شد. نتایج نشان داد که داشتن دانش اولیه کارآفرینی و مهارت پیادهسازی آموختهها در صنعت عامل اصلی در موفقیت آموزش<strong></strong>های مهارتی و آزمایشگاهی در دروس مهندسی است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 990 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | The Academy of Sciences of I. R. of Iran | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه آموزش مهندسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Engineering Education | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2019.195441.1662 | |
| dc.subject | درس آزمایشگاه روسازی راه | fa_IR |
| dc.subject | آموزش مهندسی | fa_IR |
| dc.subject | دیدگاه آینده شغلی | fa_IR |
| dc.subject | دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل عامل اکتشافی | fa_IR |
| dc.title | بررسی دیدگاه آینده شغلی و نقش آن در آموزش دروس مهارتی ـ آزمایشگاهی در دانشکدههای مهندسی (آزمایشگاه روسازی مهندسی عمران) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزد، یزد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 84 | |
| dc.citation.spage | 69 | |
| dc.citation.epage | 84 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-3434-7603 | |