• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه آموزش مهندسی ایران
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشته‌های فنی و مهندسی

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, مجیدموسوی, ستاره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    406.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مفهوم جدیدی نیست و از دو فرض اساسی نشأت می­گیرد: 1) یادگیری مستلزم تلاش فعالانة استاد و دانشجو است و 2) فراگیران مختلف به شیوه­های متفاوتی یاد می­گیرند. فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری استادان کل طرح درس و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را منعکس می­کند و بر پرورش مهارتهای اجتماعی و شناختی فراگیران تأثیر می­گذارد. در این راستا، هدف این مطالعه  بررسی میزان توجه به آموزه­های اخلاق اجتماعی (پرورش مسئولیت­پذیری، رعایت حقوق دیگران،  نقد و استدلال، کارِ گروهی، همدلی) در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری از دید دانش­آموختگان فنی و مهندسی  دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است و در انجام آن از روش کمّی استفاده شده است. جامعة آماری شامل 320 دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی IT  و مهندسی مکانیک در دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونه­گیری تصادفی­ ساده تعداد 170 نفر از آنان انتخاب شد. داده­های پژوهش از طریق پرسش­نامة محقق­ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسش­نامه از روایی محتوا، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 90درصد برآورد شده است.  تجزیه­و­تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS-19 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی  انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه­های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون t  تک­متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که میزان توجه به آموزة همدلی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است. میزان توجه به آموزة استدلال و نقد در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة کار گروهی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة رعایت حقوق دیگران در فعالیتهای ـ یاددهی یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة مسئولیت­پذیری در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است.
    کلید واژگان
    فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری
    فنی و مهندسی
    برنامة درسی
    اخلاق اجتماعی

    شماره نشریه
    74
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
    The Academy of Sciences of I. R. of Iran
    سازمان پدید آورنده
    مربی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان
    دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    1607-2316
    2676-4881
    URI
    https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.72043.1432
    http://ijee.ias.ac.ir/article_50578.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334517

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب