نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیری, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, ستارهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T08:04:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T08:04:29Z
dc.date.available1399-07-09T08:04:29Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T08:04:29Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-03en_US
dc.date.submitted1395-10-14fa_IR
dc.identifier.citationامیری, مجید, موسوی, ستاره. (1396). آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشته‌های فنی و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 19(74), 71-95. doi: 10.22047/ijee.2017.72043.1432fa_IR
dc.identifier.issn1607-2316
dc.identifier.issn2676-4881
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.72043.1432
dc.identifier.urihttp://ijee.ias.ac.ir/article_50578.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334517
dc.description.abstractفعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مفهوم جدیدی نیست و از دو فرض اساسی نشأت می­گیرد: 1) یادگیری مستلزم تلاش فعالانة استاد و دانشجو است و 2) فراگیران مختلف به شیوه­های متفاوتی یاد می­گیرند. فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری استادان کل طرح درس و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را منعکس می­کند و بر پرورش مهارتهای اجتماعی و شناختی فراگیران تأثیر می­گذارد. در این راستا، هدف این مطالعه  بررسی میزان توجه به آموزه­های اخلاق اجتماعی (پرورش مسئولیت­پذیری، رعایت حقوق دیگران،  نقد و استدلال، کارِ گروهی، همدلی) در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری از دید دانش­آموختگان فنی و مهندسی  دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است و در انجام آن از روش کمّی استفاده شده است. جامعة آماری شامل 320 دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی <strong>IT</strong>  و مهندسی مکانیک در دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونه­گیری تصادفی­ ساده تعداد 170 نفر از آنان انتخاب شد. داده­های پژوهش از طریق پرسش­نامة محقق­ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسش­نامه از روایی محتوا، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 90درصد برآورد شده است.  تجزیه­و­تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم­افزار آماری <strong>SPSS-19</strong> در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی  انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه­های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون<strong> t </strong> تک<strong>­</strong>متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که میزان توجه به آموزة همدلی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است. میزان توجه به آموزة استدلال و نقد در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة کار گروهی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة رعایت حقوق دیگران در فعالیتهای ـ یاددهی یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول نیست. میزان توجه به آموزة مسئولیت­پذیری در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابل­قبول است.fa_IR
dc.format.extent406
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherفرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherThe Academy of Sciences of I. R. of Iranen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه آموزش مهندسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Engineering Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.72043.1432
dc.subjectفعالیتهای یاددهی ـ یادگیریfa_IR
dc.subjectفنی و مهندسیfa_IR
dc.subjectبرنامة درسیfa_IR
dc.subjectاخلاق اجتماعیfa_IR
dc.titleآگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشته‌های فنی و مهندسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue74
dc.citation.spage71
dc.citation.epage95


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد