| dc.contributor.author | امیری, مجید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | موسوی, ستاره | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T08:04:29Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T08:04:29Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T08:04:29Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T08:04:29Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-01-03 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-10-14 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | امیری, مجید, موسوی, ستاره. (1396). آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشتههای فنی و مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران, 19(74), 71-95. doi: 10.22047/ijee.2017.72043.1432 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1607-2316 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-4881 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.72043.1432 |  | 
| dc.identifier.uri | http://ijee.ias.ac.ir/article_50578.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/334517 |  | 
| dc.description.abstract | فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مفهوم جدیدی نیست و از دو فرض اساسی نشأت میگیرد: 1) یادگیری مستلزم تلاش فعالانة استاد و دانشجو است و 2) فراگیران مختلف به شیوههای متفاوتی یاد میگیرند. فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری استادان کل طرح درس و فعالیتهای آموزشی کلاس درس را منعکس میکند و بر پرورش مهارتهای اجتماعی و شناختی فراگیران تأثیر میگذارد. در این راستا، هدف این مطالعه  بررسی میزان توجه به آموزههای اخلاق اجتماعی (پرورش مسئولیتپذیری، رعایت حقوق دیگران،  نقد و استدلال، کارِ گروهی، همدلی) در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری از دید دانشآموختگان فنی و مهندسی  دانشگاه اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ پیمایشی است و در انجام آن از روش کمّی استفاده شده است. جامعة آماری شامل 320 دانشآموخته کارشناسی مهندسی <strong>IT</strong>  و مهندسی مکانیک در دانشگاه اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 170 نفر از آنان انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامة محققساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا، و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 90درصد برآورد شده است.  تجزیهوتحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری <strong>SPSS-19</strong> در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی  انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصههای آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون<strong> t </strong> تک<strong></strong>متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که میزان توجه به آموزة همدلی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول است. میزان توجه به آموزة استدلال و نقد در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری فنی و مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزة کار گروهی در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزة رعایت حقوق دیگران در فعالیتهای ـ یاددهی یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول نیست. میزان توجه به آموزة مسئولیتپذیری در فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری مهندسی به لحاظ آماری معنادار و قابلقبول است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 406 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران | fa_IR | 
| dc.publisher | The Academy of Sciences of I. R. of Iran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه آموزش مهندسی ایران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Engineering Education | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22047/ijee.2017.72043.1432 |  | 
| dc.subject | فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری | fa_IR | 
| dc.subject | فنی و مهندسی | fa_IR | 
| dc.subject | برنامة درسی | fa_IR | 
| dc.subject | اخلاق اجتماعی | fa_IR | 
| dc.title | آگاهی و توجه استادان به اخلاق اجتماعی در اجرای فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری رشتههای فنی و مهندسی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله  علمی - پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | مربی گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 19 |  | 
| dc.citation.issue | 74 |  | 
| dc.citation.spage | 71 |  | 
| dc.citation.epage | 95 |  |