نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسنی ابوالحسن کلایی, سیده محبوبهfa_IR
dc.contributor.authorمحسنی دهکلانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorجهانی, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:45:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:45:55Z
dc.date.available1399-07-09T06:45:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:45:55Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-27en_US
dc.date.submitted1397-03-06fa_IR
dc.identifier.citationحسنی ابوالحسن کلایی, سیده محبوبه, محسنی دهکلانی, محمد, جهانی, علی اکبر. (1397). تأملی فقهی در مدلول ماده 440 قانون مجازات اسلامی. مجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامی, 14(51), 33-52. doi: 10.22034/ijrj.2018.540066fa_IR
dc.identifier.issn2645-5013
dc.identifier.issn2645-5021
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2018.540066
dc.identifier.urihttp://ijrj.baboliau.ac.ir/article_540066.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/308888
dc.description.abstractهنگامی که جانی به جهت ارتکاب جنایت مادون نفس به قصاص محکوم شود، مطالبه مجنی­علیه برای استیفای قصاص کافی است. اما از آن­جا که احتمال گسترش جنایت و سرایت آن به نفس مجنی­علیه وجود دارد، این پرسش که استیفای قصاص جراحت از جانی، پیش از استقرار کامل بهبودی جنایت واقع شده در مجنی­علیه جایز است یا خیر؟ قابلیت طرح می­یابد. مشهور فقها با تکیه بر اطلاقات و عمومات قرآنی و اصل عدم سرایت، جواز قصاص قبل از بهبودی را مبنای خویش قرار داده­اند. در مقابل برخی از فقها عدم جواز قصاص قبل از بهبودی را پذیرفته­اند و برخی دیگر میان جراحاتی که نوعاً ساری هستند و آنها که سرایت نمی­کنند، تفصیل قائل شده­اند. نکته قابل توجه تأسیسی است که مقنن در ماده 440 ق.م.ا. ارائه نموده و آورده است: «قصاص عضو را می­توان فوراً اجراء کرد لکن اگر علم به سرایت وجود نداشته باشد و قصاص اجراء شود و پس از آن جنایت سرایت کند و سرایت پدید آمده، عمدی محسوب شود، مرتکب حسب مورد، به قصاص نفس یا عضو محکوم می­شود؛ لکن پیش از اجرای قصاص نفس ولی دم باید، دیه جنایتی را که به عنوان قصاص عضو بر مرتکب وارد شده است را به او بپردازد و اگر سرایت پدید آمده، غیر عمدی محسوب شود، مرتکب به دیه جنایتی که به وسیله سرایت، پدید آمده است محکوم می­شود و دیه مقداری که قصاص شده است کسر نمی­شود.» نویسندگان پس از بررسی مسأله و با تدقیق در مستندات و مدارک آن قول به عدم جواز قصاص را واجد وجاهت فقهی نمی­بینند و نیز قول مشهور و مختار قانون­گذار مجازات اسلامی را بواسطه لوازم نامقبولش، ادله را یارای تأمین آن نیست در نهایت قول به تفصیل را مختار خویش دانسته­اند.fa_IR
dc.format.extent343
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلfa_IR
dc.publisherIslamic Azad University/Babol Branchen_US
dc.relation.ispartofمجله پژوهش های فقه و حقوق اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Law & Jurisprudence Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ijrj.2018.540066
dc.subjectجنایتfa_IR
dc.subjectقصاصfa_IR
dc.subjectسرایتfa_IR
dc.subjectاندمالfa_IR
dc.subjectتأخیرfa_IR
dc.titleتأملی فقهی در مدلول ماده 440 قانون مجازات اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فقه و مبانی اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه فقه و مبانی اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue51
dc.citation.spage33
dc.citation.epage52


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد