تأملی فقهی در مدلول ماده 440 قانون مجازات اسلامی
(ندگان)پدیدآور
حسنی ابوالحسن کلایی, سیده محبوبهمحسنی دهکلانی, محمدجهانی, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنگامی که جانی به جهت ارتکاب جنایت مادون نفس به قصاص محکوم شود، مطالبه مجنیعلیه برای استیفای قصاص کافی است. اما از آنجا که احتمال گسترش جنایت و سرایت آن به نفس مجنیعلیه وجود دارد، این پرسش که استیفای قصاص جراحت از جانی، پیش از استقرار کامل بهبودی جنایت واقع شده در مجنیعلیه جایز است یا خیر؟ قابلیت طرح مییابد. مشهور فقها با تکیه بر اطلاقات و عمومات قرآنی و اصل عدم سرایت، جواز قصاص قبل از بهبودی را مبنای خویش قرار دادهاند. در مقابل برخی از فقها عدم جواز قصاص قبل از بهبودی را پذیرفتهاند و برخی دیگر میان جراحاتی که نوعاً ساری هستند و آنها که سرایت نمیکنند، تفصیل قائل شدهاند. نکته قابل توجه تأسیسی است که مقنن در ماده 440 ق.م.ا. ارائه نموده و آورده است: «قصاص عضو را میتوان فوراً اجراء کرد لکن اگر علم به سرایت وجود نداشته باشد و قصاص اجراء شود و پس از آن جنایت سرایت کند و سرایت پدید آمده، عمدی محسوب شود، مرتکب حسب مورد، به قصاص نفس یا عضو محکوم میشود؛ لکن پیش از اجرای قصاص نفس ولی دم باید، دیه جنایتی را که به عنوان قصاص عضو بر مرتکب وارد شده است را به او بپردازد و اگر سرایت پدید آمده، غیر عمدی محسوب شود، مرتکب به دیه جنایتی که به وسیله سرایت، پدید آمده است محکوم میشود و دیه مقداری که قصاص شده است کسر نمیشود.» نویسندگان پس از بررسی مسأله و با تدقیق در مستندات و مدارک آن قول به عدم جواز قصاص را واجد وجاهت فقهی نمیبینند و نیز قول مشهور و مختار قانونگذار مجازات اسلامی را بواسطه لوازم نامقبولش، ادله را یارای تأمین آن نیست در نهایت قول به تفصیل را مختار خویش دانستهاند.
کلید واژگان
جنایتقصاص
سرایت
اندمال
تأخیر
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابلIslamic Azad University/Babol Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشیار گروه فقه و مبانی اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار گروه فقه و مبانی اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2645-50132645-5021




