بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر اقدام به بخشش ازطریق فناوری نوین (اینترنت) در ایران
(ندگان)پدیدآور
حکاک, محمدنظرپوری, امیر هوشنگموسی زاده, بهروز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با گسترش فضای مجازی و فناوری اینترنت، بیشتر امور بشر از این طریق صورت گرفته و حتی بخشی از امور خیریه افراد نیز ازطریق فضای مجازی انجام میشود. دراینراستا، هدف این پژوهش، بررسی عوامل رفتاری مؤثر بر اقدام به بخشش و انفاق ازطریق اینترنت در ایران است. نمونه موردمطالعه، مشتریان بانک سامان و بانک شهر استان اصفهان میباشند که ازطریق نمونهگیری خوشهای ساده، تعداد 250 نفر انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه استانداردی بود که برای هر بخش آن از تحقیقات پیشین استفاده شد. برای بررسی پایایی، از پایایی ترکیبی سازهها استفاده شد که بیشتر از 85 درصد بود. آلفای کرونباخ آن  88 درصد است و برای روایی آن، از روش بررسی روایی همگرا استفاده شده است که مقدار AVE متغیرها بالای 77درصد بود. یافتههای پژوهش حاکی از تأثیر مستقیم عوامل تأثیرگذاری همچون: سازگاری، مزیت نسبی و تسهیلات، بر بخشش اینترنتی است و عوامل اجتماعی و پیچیدگی، تأثیری معکوس با بخشش اینترنتی دارد. همچنین تأثیر بخشش اینترنتی بر رضایتمندی مذهبی، بهصورت مستقیم و مثبت است و دارای بیشترین تأثیر بهمیزان بتای 62درصد میباشد.
کلید واژگان
عوامل اجتماعیسازگاری
مزیت نسبی
بخشش اینترنتی
رضایتمندی مذهبی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستاناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان
دانشجوی دکتری مدیریت، گرایش رفتار سازمانی، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه لرستان
شاپا
2251-69802645-5234



