واکاوی جایگاه رسول خدا (ص) در دانش الاهی امام
(ندگان)پدیدآور
شاکر, محمدتقیربیعی, یداللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده صفت علم و آگاهی در کنار عصمت دو مؤلفه اصلی شکلدهنده ویژگیهای شخصیتی جانشین پیامبر از نگاه شیعه است. مکتب امامیه امام را علاوه بر عهدهداربودن مرجعیت دینی و علمی دارای حق انحصاری الاهی در این حوزه میداند. این نگاه با توجه به جایگاه امامت در منظومه باورهای شیعه استحکام یافته است. چرایی این اعتقاد با نظر به ارتباط امام با عالم غیب و پذیرش مبادی خاص و الاهی برای امام پاسخ داده میشود. بر این اساس، نگاشته حاضر با رویکردی تحلیلی کوشیده است پس از تقسیم منابع دانش امام، با استناد به گزارشها و روایات (فریقین) به آگاهی و علومی بپردازد که از طریق پیامبرn به امام علیj انتقال یافته است. مطابق رهنمود آیات و روایات، علم به احکام و حلال و حرام و همچنین علم به قرآن به واسطه پیامبر اکرمn به ائمه اطهارb منتقل شده است و امام نقش تبیینی و تفسیری در خصوص این موضوعات دارد. از مبادی دانش امام که رسول خداn در بهرهمندی از آن یا انتقالش نقشی تعیینکننده دارد، میتوان به آگاهی از ظاهر و باطن قرآن، کتاب الجامعة، الف باب و جفر ابیض اشاره کرد که نگاشته حاضر در مقام تبیین و تحلیل آن است.
کلید واژگان
علم امامالجامعة
قرآن
الف باب
جفر ابیض
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث قم.استادیار گروه معارف، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.




