جایگاه فطرت در اندیشههای صدرالدین شیرازی
(ندگان)پدیدآور
غفورینژاد, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در آثار صدرا بحثی منسجم درباره فطرت انسانی یافت نمیشود، ولی به طور پراکنده مباحث مهمی را در این باب مطرح کرده است. واژه «فطرت» در آثار صدرا مفهومهای متعددی یافته است: استعداد تکامل، استعداد قوّه کسب معارف، وجود اندکاکی و اندماجی انسان در مرتبه ذات ربوبی و حالت اعتدالی روح. هرچند اخوانالصفا برای نخستین بار آموزهٔ خداشناسی فطری را در منبعی فلسفی مطرح کردند و ابنسینا و سهروردی نیز اندیشههایی قابل ارجاع به خداگرایی فطری دارند، ولی این صدرا است که با تمسک به نظریه اتحاد عاقل و معقول و به دست دادن تحلیلی ویژه از فرآیند ادراک و ضمیمهکردن نظریه ارجاع علیت به تشؤّن، تقریری جدید از خداشناسی فطری عرضه کرده است. این تقریر از نخستین تلاشها برای مستندسازی آموزه معرفت فطری خداوند، به انگارههای عقلانی و فلسفی محسوب میشود. صدرا همچنین به فطریبودن برخی ادراکات همچون استحاله ترجیح بلامرجح، و نیز برخی گرایشها همچون کمالگرایی، حقیقتطلبی، طاعتگرایی، معصیتستیزی و ... در ساحت وجودی آدمی تصریح کرده است.
کلید واژگان
صدرالدین شیرازینظریه فطرت
ادراکات فطری
گرایشهای فطری
خداشناسی فطری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01




