چیستی علم سکولار و علم دینی و معیارهای آن در دیدگاه استاد مصباح و آیتالله جوادی آملی
(ندگان)پدیدآور
سالمی, جعفرجعفرطیاری, مصطفیسالمی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علم دینی و تقابل آن با علم سکولار مسئلهای تمامناشدنی است. آیتالله جوادی و استاد مصباح، که از بزرگان حوزوی و اندیشمندان برجسته تمدن اسلامی معاصر هستند، در حوزه چیستی و امکان علم دینی و تقابل آن با علم سکولار نظریهپردازی کردهاند. مقاله حاضر مقایسهای است میان دیدگاههای این دو اندیشمند در خصوص معیار دینی و سکولار بودن علم. در این رهگذر هر یک از ایشان علیرغم اختلاف در تعریف و معیار علم دینی، تعریف و مصداق واحدی از علم سکولار ارائه و تبیین میکند. سکولار یا ضددین وصف ذاتی علم نیست، بلکه وصفی است که با در نظر گرفتن بستر، فلسفه، فاعل و اهداف به یک علم انتساب پیدا میکند. در این بین آیتالله جوادی علم را، که حقیقتی الهی دارد، به اعتبار فاعل بر یک دوراهی قرار میدهد. اگر فاعل الهی و قائل به عناصر فلسفه الهی باشد، علمش دینی و اگر فاعل ملحد و ضددین باشد، علمش الحادی/سکولار لقب میگیرد. استاد مصباح علم را اگر استعداد و صلاحیت توصیف ارزشی داشته باشد، به ارزیابی دینی یا ضددینی درمیآورد. دیدگاه اخیر، صرف تنافی نداشتن علم با دین، در تمام مراحل از مبانی تا مسائل و آثار آن، را در دینی بودن علم کافی میداند.
کلید واژگان
علم و دینعلم دینی
علم سکولار
جوادی آملی
مصباح یزدی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه ادیان و مذاهبسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهباستادیار گروه شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب
طلبه سطح دو حوزه علمیه




