سنجش رضایت مشتری با استفاده از تصمیم گیری گروهی و تکنیک Ftopsis ( مطالعه موردی شرکت پارس پرند حیان )
(ندگان)پدیدآور
فرهنگی, علی اکبرلطفی, محمودکرباسیان, بهارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دنیای امروز سازمانهای موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را بیشتر تأمین کنند چرا که مشتری مهمترین دارایی سازمان می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله بر ان است که با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری گروهی و تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره فازی اقدام به رتبه بندی عوامل موثر بررضایتمندی مشتری نماید. در این راستا ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی به همراه مقیاس لیکرت فازی به عنوان روشی مناسب برای تهیه پرسشنامه جهت شناسایی معیارها و شاخصهای آن استفاده شده است. در ادامه با استفاده از تکنیک تأپسیس فازی جهت رتبه بندی معیارهای موثر بررضایتمندی به مشتریان اقدام شده است. و با توجه به وجود ابهام و عدم قطعیت در اظهارات تصمیم گیرندگان بیان داده ها به صورت قطعی نامناسب تشخیص داده شده است و از آنجا که قضاوتهای انسانی نمیتوانند به وسیله مقادیر عددی دقیق برآوردشوند و معمولاً مبهم هستند از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه فازی استفاده شده است. در ادامه با استفاده از یک مدل برنامه ریزی خطی اقدام به تعیین اوزان کاردینال سئوالات مطرح شده در پرسشنامه گردیده است.در انتها یک فرمول برای اندازه گیری رضایتمندی مشتریان ارائه شده است.
کلید واژگان
رضایتمندی مشتریتصمیم گیری گروهی
تصمیم گیری چند شاخصه
تکنیک تاپسیس فازی
اوزان کاردینال
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندجسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهراندانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، عضو هیأت علمی رشته مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، اصفهان، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، پردیس کیش، کیش، ایران




