ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان
(ندگان)پدیدآور
محمدی مقدم, یوسفبهبودی, امیرحمزه, رؤیاخدایی, غزالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
  برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همهجانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش بهطور مستقیم بر انتخاب استراتژیهای مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین استراتژی مدیریت دانش، متدولوژی ارائه میشود که در آن با تفکیک زیرساختها و فرآیندهای مدیریت دانش، گلوگاه فرآیند مارپیچ دانش سازمان شناسایی شده و بر این اساس راهکارهای راهبردی برای سازمانها تدوین میشود. بدین منظور با مرور مبانی نظری پژوهشهای پیشین، عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی، از چارچوبها و روشهای اجرایی استخراج شدند. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی مدیریت دانش، اثر میگذارند عبارتاند از: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، راهبردهای منابع انسانی و فرآیندهای تسهیم، حفظ، کسب و خلق دانش. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل ساختار سازمان، استراتژیهای فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی، با رویکردی در فرآیندهای مارپیچ دانش سازمان، بر استراتژی مدیریت دانش تأکید میشود. متدولوژی ارائهشده در قالب فرضیههای تحقیق با نظرسنجی از 36 خبره سازمانی و دانشگاهی، با استفاده از آزمون t تک نمونه و تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در پایان این متدولوژی در دو سازمان با ماهیت مختلف، پیادهسازی و نتایج آن در دو سازمان، تحلیل و مقایسه شد.
کلید واژگان
مدیریت دانشاستراتژی مدیریت دانش
متدولوژی
مارپیچ دانش
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه نیروی انتظامی امین، تهران، ایران.کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. )نویسنده مسئول)؛
 کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
شاپا
1735-112X2538-2527




