بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: ستاد یک وزارتخانه دولتی)
(ندگان)پدیدآور
دهقانیپوده, حسینپاشایی هولاسو, امین
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات جهانی، با تکانههای جهانی، با سیاستهای امریکا و غیرامریکا زیرورو نمیشود؛ اقتصادی است متکی به مردم. بنابراین یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی برخورداری از حمایت فرهنگ حاکم بر سازمان و جامعه است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی در ستاد یک وزارتخانه دولتی به رشته تحریر درآمده است و سعی میکند به این سوال پاسخ دهد که فرهنگ سازمانی چه تاثیری بر اقتصاد مقاومتی دارد؟ به این منظور با بهرهگیری از روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته متشکل از 50 سوال که پایایی آن توسط نرمافزار SPSS 92/0 محاسبه شد و تعداد 100 نفر بهعنوان جامعهآماری شناسایی و بر اساس جدول مورگان، نمونه آماری 80 نفر انتخاب گردیدند که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. در این تحقیق مولفههای فرهنگ سازمانی در شش بُعد مشارکت سازمانی، انعطافپذیری سازمانی، رسالت و ماموریت سازمانی، سازگاری سازمانی، انطباقپذیری سازمانی، نوآوری و خلاقیت و فرهنگ جهادی و مولفههای اقتصاد مقاومتی در پنج بُعد دستهبندی گردیدند. پس از انجام محاسبات و تجزیهوتحلیل دادهها مشخص گردید که میزان تاثیر فرهنگ سازمانی بر حمایت از تولید ملی (99 درصد)؛ مصرف کالای داخلی (67 درصد)؛ مدیریت مصرف و اصلاح الگوی آن (96 درصد)؛ بهرهوری (95 درصد) و درونزایی (96 درصد) میباشد
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیاقتصاد مقاومتی
ستاد وزارتخانه
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی -دانشکده مدیریت راهبردیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتردانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نویسنده مسئول



