حذف فلزات سنگین از رواناب سطحی با استفاده از سنگدانه های لایه های روسازی نفوذپذیر
(ندگان)پدیدآور
قاسمی مقدم, امیرمختارانی, نادرکاووسی, امیرنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رواناب شهری به طور معمول شامل مقدار قابل توجهی آلاینده از جمله فلزات سنگین میباشد. این فلزات در اثر فرایندهای مختلف صنعتی مانند ذوب، استخراج و تخلیص فلزات وارد محیط زیست میشوند. روشهای مختلفی جهت حذف آلاینده از رواناب وجود دارد. روسازی نفوذپذیر یکی از روشهای نوین مدیریت شهری است که علاوه بر مزایای هیدرولوژیکی باعث بهبود کیفی رواناب نیز میشود. در این تحقیق تاثیر سنگدانههای مختلف در لایههای روسازی نفوذپذیر جهت تصفیه فلزات سنگین رواناب سطحی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا پس از تهیه سنگدانههای سربارهای، سیلیسی و سنگآهکی و آمادهسازی راکتورها، آزمایشها در سیکلهای متوالی به صورت پیوسته با استفاده از رواناب سنتزی انجام پذیرفت. کلیه آزمایشها در راکتورهای استوانهای شکل به ارتفاع 60 سانتیمتر و قطر 20 سانتیمتر که 50 سانتیمتر از ارتفاع آن (10 سانتیمتر لایه فیلتر و 40 سانتیمتر لایه اساس) توسط مصالح پر شده بود انجام شد. بر اساس نتایج بدست آمده از میان سنگدانههای مورد استفاده سرباره در مقایسه با سایر مصالح توانایی بالاتری را در حذف آلاینده از خود نشان داد. در این تحقیق حداکثر میزان حذف فلز مس، روی و جامدات معلق از رواناب در طی 24 ساعت اول فرایند با استفاده از سنگدانه سربارهای به ترتیب به میزان61، 89 و 82 درصد بود که پس از 120 ساعت به ترتیب به 72، 95 و 99 درصد افزایش یافت. همچنین در این پژوهش ظرفیت نگهداری مس، روی و ذرات معلق در ستونهای حاوی سنگدانه سربارهای، به ترتیب برابر با 28، 95 و 15485میلیگرم به ازای هر کیلوگرم سنگدانه برآورد گردید. بر اساس نتایج بدست آمده همچنین در کنار سرباره، سنگآهک نسبت به سیلیس، از توانایی بالاتری در حذف آلاینده از رواناب برخوردار بود.
کلید واژگان
روسازی نفوذپذیررواناب
فلزات سنگین
آلاینده
تصفیه
محیط زیست و حمل و نقل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس




