| dc.contributor.author | اسلامی تبار, فرزانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | دبیری, روزبه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:12:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:12:33Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T06:12:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T06:12:33Z | |
| dc.date.issued | 2018-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اسلامی تبار, فرزانه, دبیری, روزبه. (1396). تاثیر جانمایی ژئوگرید در بهسازی خاک مخلوط ماسه- رس جهت استفاده در لایه های روسازی. فصلنامه مهندسی حمل و نقل, 9, 43-67. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6598 | |
| dc.identifier.uri | http://jte.sinaweb.net/article_50933.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/297657 | |
| dc.description.abstract | تثبیت خاک روشی است که در راهسازی به منظور بهبود توانایی باربری مصالح بکار میرود. در حالت کلی، تثبیت خاک عبارت است از بهبود و اصلاح خواص فیزیکی مصالح برای تامین تعدادی اهداف از قبل تعیین شده هست. بهسازی خاکها در حالت کلی به دو صورت شیمیایی و مکانیکی انجام میشود. استفاده از مصالح ژئوسنتتیک جهت اصلاح خاک ها در دیوار حائل، خاکریزها، زهکشی بهره گرفته میشود. استفاده از ژئوگریدها در بسیاری از کاربردهای مهندسی و روسازی راه یک روش موثر در اصلاح خاک به شمار میآید. اضافه شدن رس یا سیلت به ماسه در درصدهای مختلف میتواند بطور اساسی رفتار ماتریس ماسه و رس را تغییر دهد. هدف اصلی از تحقیق حاضر، بررسی آزمایشگاهی تاثیر جانمایی لایه ژئوگرید و تعداد آن ها در میزان توانایی باربری و مقاومت برشی خاکهای ماسه ای و رسی منطقه باراندوز هست. در این مطالعه خاک ماسهای مورد استفاده با خاک رسی با درصدهای (25، 50 و 75) مخلوط گردیده است. تاثیر ژئوگرید به دو صورت مطالعه گردید: مرحله اول یک لایه در قسمت میانی مصالح قرارداده شده و در مرحله دوم دو لایه در فاصله برابر از یکدیگر استفاده شده و تاثیر آنها در بهبود خصوصیات ژئوتکنیکی مورد بررسی قرار گرفت. جهت انجام تحقیق از آزمونهای آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) و برش مستقیم در هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM بهره گرفته شده و میزان درصد تورم در خاک های ریزدانه اشباع اندازه گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که حالت بهینه قرارگیری ژئوگرید، یک لایه و در قسمت میانی مصالح هست. زیرا این شرایط باعث بهبود میزان تراکم پذیری مصالح، افزایش میزان توانایی باربری با توجه به نتایج CBR، مقاومت برشی و کاهش میزان تورم در خاکهای اشباع حاوی ریزدانه میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1416 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسه | fa_IR |
| dc.publisher | Parseh Designers Transportation Research Institute | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مهندسی حمل و نقل | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal of Transportation Engineering | en_US |
| dc.subject | آزمایش برش مستقیم | fa_IR |
| dc.subject | آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا | fa_IR |
| dc.subject | روسازی راه | fa_IR |
| dc.subject | ژئوگرید | fa_IR |
| dc.subject | مخلوط ماسه- رس | fa_IR |
| dc.subject | روسازی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر جانمایی ژئوگرید در بهسازی خاک مخلوط ماسه- رس جهت استفاده در لایه های روسازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه زمین شناسی مهندسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 67 | |