تعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی
(ندگان)پدیدآور
مرادی, عرفانالهی, علیرضاصفاری, مرجاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین روابط علی درگیری ذهنی و قصد رفتاری گردشگران رویداد ورزشی با ملاحظه نقش میانجی تصویر مقصد و رضایت و همچنین اثر تعدیلگری همراهان سفر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد نظر گردشگران غیرتهرانی حاضر در شهرآورد استقلال و پرسپولیس بودند. نمونه مکفی مبتنی بر نرم افزار PASS تعداد 382 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب و با نرم افزار Smart PLS 3 نیز مورد تحلیل قرار گرفتند. روایی و پایایی پرسشنامهها توسط خبرگان و آزمونهای آماری مربوطه تأیید شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که درگیری ذهنی گردشگران رویداد ورزشی به صورت مستقیم بر قصد رفتاری آنان اثرگذار نبود اما به صورت غیر مستقیم با لحاظ نمودن تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگران این اثر به عنوان میانجی کامل معنادار گزارش شد. علاوه بر این همراهان سفر به عنوان تعدیلگر شدت رابطه بین تصویر مقصد و رضایت گردشگران رویداد ورزشی را به صورت معناداری تحت تأثیر قرار داد. بنابراین، میتوان به مسؤولین برگزاری رویداد ورزشی این نکته مهم را یادآور شد که به منظور تأثیرگذاری و جهتدهی بر قصد رفتاری گردشگران ورزشی در راستای تقویت استراتژی جذب و حفظ آنان بیش از پیش بر ویژگیهای مقصد (تسهیلات بهداشتی – رفاهی، جذابیتها و ویژگیهای زیباشناختی پیرامون رویداد، فراهم کردن محیطی امن برای حضور) و جنبههای روانشناختی گردشگران رویداد ورزشی توجه نمایند.
کلید واژگان
درگیری ذهنیقصد رفتاری
گردشگران رویداد ورزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی؛ دانشگاه تربیت مدرسدانشیار مدیریت ورزشی؛ دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، تهران
عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشکذه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس