شناسایی و تحلیل مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر ویژگیهای فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد (موردمطالعه: شهر یزد)
(ندگان)پدیدآور
اسعدی, میر محمدفلاح تفتی, حامدزحمتکش سردوراهی, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاکنون در حدود 330 نوع گردشگری شناسایی شده است که هرکدام خواستههای گروه متفاوتی از افراد را موردتوجه قرار میدهد. کودکان به عنوان اعضای حمایت پذیر جامعه دارای نیازها و انتظارات منحصر به فردی هستند و توجه به شکوفاسازی استعدادها و آموزش صحیح آنها از الزامات توسعه است. گردشگری کودک به در نظر گرفتن خواستههای این گروه از جامعه و ایجاد تجربه مطلوب برای آنها در سفر میپردازد. بنابراین لازم است تا با شناخت صحیح ویژگیها و تنوع نیازهای آنها برنامهریزی مناسب و متناسبی در توسعه توانمندیهای مقصد صورت پذیرد. پژوهش حاضر با هدف شناخت مؤلفههای توسعه گردشگری کودک از منظر فرهنگی، زیرساختی و ظاهری مقصد انجام شده است. به این منظور پس از شناخت شاخصهای اثرگذار بر گردشگری کودک و نیازهای آنها از ادبیات پژوهش، پیمایشی میان نمونه منتخب از گردشگران شهر یزد انجام شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده با روش تحلیل عاملی اکتشافی منجر به شناسایی 5 مؤلفه اصلی در توسعه گردشگری کودک شد. سپس با اجرای مدل ساختاری از مؤلفههای با روش تحلیل عاملی تائیدی اعتبار متغیرهای استخراج شده مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان میدهد ویژگیهای بصری و ظاهری مقصد با 583/14 درصد واریانس تبیین شده مهمترین عامل در توسعه گردشگری کودک بوده و به ترتیب ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی، امکانات و فنّاوری، رویدادهای اجتماعی، و زیرساختها و امکانات فیزیکی، به دنبال آن قرار میگیرند.
کلید واژگان
گردشگری کودکویژگیهای فرهنگی مقصد
ویژگیهای زیرساختی مقصد
ویژگیهای ظاهری مقصد
شهر یزد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران




