تحلیل تأثیر ابعاد فناوری اطلاعات بر رضایت گردشگران و عملکرد مالی بازیگران در صنعت گردشگری
(ندگان)پدیدآور
فلاح تفتی, حامدقره خانی, ازادهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه اهمیت فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری به دلایل متعدد قابلچشمپوشی نیست، ازاینرو در این پژوهش سعی شده است تأثیر این عامل بر رضایت گردشگران و عملکرد مالی شرکتهای فعال درزمینه گردشگری مطالعه شود، بهنحویکه افزایش درآمد و رضایت بالاتر گردشگران را در پی داشته باشد. به این منظور شرکتهای خدماتی فعال در صنعت گردشگری استان یزد موردمطالعه قرارگرفتهاند که شامل آژانسهای گردشگری، هتلها و مراکز اقامتی و تفریحی میباشند. جهت گردآوری اطلاعات، ابتدا عوامل کلیدی فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی بامطالعه ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان استخراج گردید و جهت اجرای پیمایش، پرسشنامهی متناسب طراحی گردید. با اخذ نظرات نمونهی 73 نفری از مدیران و کارشناسان شرکتهای منتخب، بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها ابتدا پایایی و روایی هر یک از سازههای مدل موردبررسی قرار گرفت، سپس با استفاده از روش تحلیل مسیر، مدل مفهومی تحقیق برازش گردید. نتایج حاصل از معنیداری ضرایب مسیر در مدل اصلاحی تحقیق حاکی از این است که کلیه ضرایب مسیر برآورد شده معنیدار میباشند. پس از پاسخ به فرضیات پژوهش مشخص گردید کارکرد فناوری اطلاعات در شرکتهای صنعت گردشگری بیش از اینکه بر عملکرد مالی شرکت اثرگذار باشد، میتواند سطح رضایت گردشگران را تغییر دهد که در این میان مؤلفههای کنترل فرآیند مدیریت گردشگران و سازوکارهای مدیریت فناوری اطلاعات در شرکتها بیشترین تأثیر را دارد
کلید واژگان
فناوری اطلاعاترضایت گردشگر
عملکرد مالی بازیگران
مدل مسیری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن علمی گردشگری ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت دانشگاه علم و هنرمدیریت فناوری اطلاعات/دانشگاه علم و هنر یزد




