نیازسنجی مشاوره در دانشآموزان دبیرستانی: بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه سنجش نیازهای مشاورهای دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
بحرانی, محمودنوع مدرک
Textپژوهشی اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور اعتباریابی پرسشنامه نیازهای مشاورهای دانشآموزان دبیرستانی در حوزههای مختلف روانشناختی، تحصیلی و شغلی انجام شد. 734 دانشآموز دختر و پسر پایه دهم و یازدهم به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحله از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز برگزیده و پرسشنامه سنجش نیازهای مشاورهای دانشآموزان دبیرستانی اسکولی را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که پرسشنامه سنجش نیازهای مشاورهای شامل هفت عامل ارتباطات اجتماعی، برنامهریزی درسی، موارد حاد، مشاوره تحصیلی، ادامه تحصیل، مسائل جنسی و آشنایی با خدمات مشاوره است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ این پرسشنامه 95/0، بود، و نیاز به مشاوره برای اطلاع از شرایط تحصیل در دانشگاهها دارای بیشترین میانگین و نیاز به مشاوره برای مواردی مانند سوءاستفاده بدنی، خودکشی، مشروبات و مواد مخدر دارای کمترین میانگین هستند.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: پرسشنامه نیازسنجی مشاورهپایایی
روایی
دانشآموزان دبیرستانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran Univercity of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیرازشاپا
2251-72432588-6606




