• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دستاوردهای روانشناسی بالینی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله‌ای،کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    پوررحیمی‌ مرنی, مریماحدی, حسنعسگری, پرویزبختیارپور, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    444.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله‌ای، کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری و گروه کنترل انحام شده است، مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس40 نفر از آن‌ها به صورت تصادفی انتخاب گردیده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته اجرا شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خوش‌بینی و کیفیت زندگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. یعنی میزان خوش‌بینی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به پس آزمون و گروه کنترل به‌طور معنی‌داری افزایش یافته بود. این نتایج به‌طور معنی‌داری در دوره پیگیری تداوم یافت. به‌طور کلی می‌توان گفت برنامه مداخله‌ای در افزایش کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان مؤثر بوده است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش بود اما بر سبک هیجان مدار آنان تأثیری نداشت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوش‌بینی و راهبردهای مقابله‌ای مسأله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش مؤثری برخوردار است.
    کلید واژگان
    برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا
    راهبردهای مقابله‌ای
    کیفیت زندگی
    خوش‌بینی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (علوم و تحقیقات اهواز)
    استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    استادیارگروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز

    شاپا
    2538-5755
    2588-6126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11504
    http://jacp.scu.ac.ir/article_11504.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295425

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب