نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپوررحیمی‌ مرنی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorاحدی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, پرویزfa_IR
dc.contributor.authorبختیارپور, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T06:05:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T06:05:52Z
dc.date.available1399-07-09T06:05:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T06:05:52Z
dc.date.issued2015-05-22en_US
dc.date.issued1394-03-01fa_IR
dc.date.submitted2015-03-19en_US
dc.date.submitted1393-12-28fa_IR
dc.identifier.citationپوررحیمی‌ مرنی, مریم, احدی, حسن, عسگری, پرویز, بختیارپور, سعید. (1394). اثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله‌ای،کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان. دستاوردهای روانشناسی بالینی, 1(1), 25-40. doi: 10.22055/jacp.2015.11504fa_IR
dc.identifier.issn2538-5755
dc.identifier.issn2588-6126
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11504
dc.identifier.urihttp://jacp.scu.ac.ir/article_11504.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295425
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله‌ای، کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری و گروه کنترل انحام شده است، مشارکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس40 نفر از آن‌ها به صورت تصادفی انتخاب گردیده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته اجرا شد اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل یافته‌ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید<strong>. </strong>نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خوش‌بینی و کیفیت زندگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. یعنی میزان خوش‌بینی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به پس آزمون و گروه کنترل به‌طور معنی‌داری افزایش یافته بود. این نتایج به‌طور معنی‌داری در دوره پیگیری تداوم یافت. به‌طور کلی می‌توان گفت برنامه مداخله‌ای در افزایش کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویان مؤثر بوده است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش بود اما بر سبک هیجان مدار آنان تأثیری نداشت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوش‌بینی و راهبردهای مقابله‌ای مسأله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش مؤثری برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent444
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofدستاوردهای روانشناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofAchievements of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11504
dc.subjectبرنامه تاب‌آوری پنسیلوانیاfa_IR
dc.subjectراهبردهای مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectخوش‌بینیfa_IR
dc.titleاثربخشی برنامه تاب‌آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله‌ای،کیفیت زندگی و خوش‌بینی دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (علوم و تحقیقات اهواز)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage25
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد