| dc.contributor.author | پوررحیمی مرنی, مریم | fa_IR | 
| dc.contributor.author | احدی, حسن | fa_IR | 
| dc.contributor.author | عسگری, پرویز | fa_IR | 
| dc.contributor.author | بختیارپور, سعید | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T06:05:52Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T06:05:52Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T06:05:52Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T06:05:52Z |  | 
| dc.date.issued | 2015-05-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1394-03-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-03-19 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1393-12-28 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پوررحیمی مرنی, مریم, احدی, حسن, عسگری, پرویز, بختیارپور, سعید. (1394). اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای،کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان. دستاوردهای روانشناسی بالینی, 1(1), 25-40. doi: 10.22055/jacp.2015.11504 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538-5755 |  | 
| dc.identifier.issn | 2588-6126 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11504 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jacp.scu.ac.ir/article_11504.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/295425 |  | 
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری و گروه کنترل انحام شده است، مشارکتکنندگان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس40 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب گردیده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته اجرا شد اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید<strong>. </strong>نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خوشبینی و کیفیت زندگی تفاوت معنیداری وجود دارد. یعنی میزان خوشبینی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به پس آزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافته بود. این نتایج بهطور معنیداری در دوره پیگیری تداوم یافت. بهطور کلی میتوان گفت برنامه مداخلهای در افزایش کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان مؤثر بوده است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش بود اما بر سبک هیجان مدار آنان تأثیری نداشت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تابآوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوشبینی و راهبردهای مقابلهای مسأله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش مؤثری برخوردار است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 444 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR | 
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US | 
| dc.relation.ispartof | دستاوردهای روانشناسی بالینی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Achievements of Clinical Psychology | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/jacp.2015.11504 |  | 
| dc.subject | برنامه تابآوری پنسیلوانیا | fa_IR | 
| dc.subject | راهبردهای مقابلهای | fa_IR | 
| dc.subject | کیفیت زندگی | fa_IR | 
| dc.subject | خوشبینی | fa_IR | 
| dc.title | اثربخشی برنامه تابآوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابلهای،کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (علوم و تحقیقات اهواز) | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیارگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 25 |  | 
| dc.citation.epage | 40 |  |