دوره 4, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • نقد کهن‌الگویی رمان «حین ترکنا الجسر» 

    اصغری, جواد؛ نجفی حاجیور, مهران (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    در این مقاله پس از مقدمه، ابتدا اصطلاح کهن الگو تبیین شده و سپس نشانه‌های آن در رمان مدرنیستی «حین ترکنا الجسر» بررسی و تحلیل شده است. هدف نویسندگان این مقاله تحلیل این رمان مشهور بر اساس دیدگاه‌های روان‌شناختی کارل گوستاو ...

  • تجلی عاطفه و جایگاه آن در صحیفه سجادیه 

    ترکشوند, مهدی؛ عربی, موسی؛ ترکاشوند, مجتبی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    عاطفه، نیرویی است که به وسیل? آن احساسات درونی ما به دیگران منتقل می‌شود و مهم‌ترین پای? یک اثر ادبی و سبب جاودانگی آن به شمار می‌آید. عاطفه، خود مشتمل بر موارد زیر است: رغبت، رهبت(ترس)، طرب، غضب؛ و هر یک از این‌ها نیز ...

  • نقد و بررسی منابع استنادى در مقالات علمی پژوهشی زبان و ادبیات عربی 

    عسکری, صادق (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    یکی از مهمترین وظیفة پژوهش‌گران پس از انتخاب موضوع تحقیق، جستجو برای یافتن منابع ومراجع مختلف جهت جمع آوری معلومات و اطلاعات لازم پیرامون موضوع است. شکی نیست که هر اندازه این جستجو وسیع‌تر و دقیق‌تر باشد، ارزش و اعتبار ...

  • روشهای «تاریخ‌نگاری ادبی» نزد نویسندگان معاصر عرب 

    دادخواه تهرانی, حسن؛ سعدونی, فاطمه (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    نویسندگان معاصر عرب، در نگارش تاریخ ادبیات عربی، از همة روش‌های تاریخ‌نگاری ادبی بهره جسته‌اند، این روش‌ها، با همة اشتراکات خود، در موضوعاتی مانند دسته بندی مراحل تاریخ ادبیات عربی، روش شناساندن نویسندگان و شاعران، بررسی ...

  • سَلم خاسر و نوآوری در شعر عربی 

    قربانی زرّین, باقر (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    سلم بن عمرو خاسر، شاعر عصر نخست عباسی در بصره به دنیا آمد. وی شاگرد و راوی اشعار بشّار بن بُرد بود. او را خاسر نامیدند، زیرا نسخه‌ای از قرآن را فروخت تا دیوان شعری بخرد. دلایل دیگری نیز برای این لقب وی گفته شده است. در ...

  • زیبایی‌شناسی کنایه‌ها در زبان عربی و فارسی 

    عزیزی, محمدرضا (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    کنایه، ساختی انعطاف‌پذیر در زبان فارسی و عربی است تا گوینده، دل‌مشغولی گوناگون خود را به یاری آن در پرده بازگو کند و شنونده نیز با توجه به زمینة فرهنگی که در زیر لایة ظاهری و لفظی کنایه‌ها قرار گرفته است، در برداشت معنای ...

  • نقدی بر تصویر هنری از دیدگاه بلاغت سنتی 

    رضایی هفتادُر, غلام¬عباس؛ چراغی وش, حسین (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    این مقاله در پی آن است که مفهوم تصویر را از منظر ناقدان قدیم مورد بررسی قرار دهد و نشان دهد که چگونه بلاغت قدیم در چارچوب درک جزئی از مفهوم تصویر و تمرکز بر جانب شکل، بدون پرداختن جدی به محتوا در نتیجة عواملی چند متوقف ...

  • جمله و تقسیمات آن از دیدگاه ابن هشام و مخزومی 

    رضایی, ابوالفضل (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    یکی از موضوعات مهم نحوی که همواره مورد بحث و اختلاف نحویان قدیم و جدید بوده، بحث جمله و تقسیمات آن است. جمله از نظر ابن هشام به سه قسم؛ فعلیه، اسمیه و ظرفیه تقسیم می‌شود. جملة ظرفیه از نظر وی، جمله‌ای است که مسندِ آن ظرف ...

  • تضاد طبقاتی و پیامدهای آن در مقامات بدیع‌الزمان همدانی 

    گنجیان خناری, علی؛ طباطبائی, سمیه سادات (دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2012-05-21)
    مقامات بدیع‌الزمان همدانی معروف به «مقامات الکدیة» کتابی است که در قرن چهارم هجری به رشتة تحریر درآمده و از همان دوران تاکنون مورد توجه محققان بسیار واقع شده است. آنان مقامات را از ابعاد گوناگون بررسی کرده‌اند. ولی ویژگی ...