• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی، تدوین و استانداردسازی مقیاس ملی رفتارهای انطباقی در کودکان کم توان ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    ملکشاهی, حسینکامکاری, کامبیزمکوندی, بهنام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    619.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ملی رفتارهای انطباقی در کودکان کم‌توان ذهنی بود. این مطالعه در حیطه طرح‌های روان‌سنجی قرار می‌گیرد. جامعه آماری متخصصان سنجش رفتار انطباقی، مربیان و والدین کودکان کم‌توان ذهنی مراکز خصوصی و دولتی، سازمان بهزیستی و سازمان استثنائی استان تهران در سال 1397 بود که در حیطه جوامع نامحدود جای داشتند؛ به گونه‌ای که تقریباً شامل 5000 نفر بودند و جنس مذکر آن 5/1 برابر جنس مؤنث را تشکیل داد. با تأکید بر نمونه در دسترس 1200 نفر انتخاب شدند. در نهایت، یافته‌های پژوهش نشان داد که مقیاس ملی رفتارهای انطباقی با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه‌کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون به ترتیب دارای ضرایب اعتبار 89/0 و 86/0 بوده که این امر نشان‌دهنده تجانس درونی مطلوب بود و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 79/0 به‌دست آمد که ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور را تأیید کرد. مقیاس ملی رفتارهای انطباقی در هفت حیطه استفاده اجتماعی، عملکرد قبل از مدرسه، بهداشت و ایمنی، خودمراقبتی، اجتماعی و حرکتی دارای روایی تشخیصی بود و با توجه به تحلیل عامل اکتشافی 10 حیطه مقیاس ملی رفتارهای انطباقی به‌عنوان یک سازه مشخص شد.
    کلید واژگان
    طراحی
    تدوین
    استانداردسازی
    مقیاس ملی رفتارهای انطباقی
    کودکان کم‌توان ذهنی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2019.279816.643242
    https://japr.ut.ac.ir/article_74269.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289124

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب