• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تحلیلی روش گروه بندی تمام وقت دانش آموزان مدارس استعداد درخشان

    (ندگان)پدیدآور
    حاج کاظمیان, محسنهویدا, رﺿﺎعابدی, احمدرجائی پور, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.160 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش بررسی تحلیلی روش گروه‌بندی تمام‌وقت دانش ­آموزان مدارس استعدادهای ­درخشان بود که برای این ‌منظور از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل دانش ­آموختگان، والدین، معلمین، مدیران و متخصصین آموزش تیزهوشان بود. جامعه نمونه شامل 48 نفر از جامعه آماری بود که به صورت هدفمند انتخاب، و با آن­ها مصاحبه باز و عمیق انجام گرفت. پس از اشباع نظرات، جهت تحلیل داده ­ها، گزاره‌های استخراج‌شده کدگذاری، ترکیب و مقوله‌بندی شدند. یافته‌های پژوهش، 13 مقوله بود، شامل: "برداشت ناقص از مفهوم استعداد درخشان در عمل، عدم ‌جامعیت شیوه‌ شناسایی تیزهوشان، آسیب روش ­گروه‌بندی ­تمام‌وقت­ تیزهوشان، چالش تفکیک جایگاه استعداد درخشان در ساختار سازمانی آموزش ‌و پرورش، همسویی کم با عدالت ­آموزشی، کم‌توجهی به برنامه‌های ­پرورشی، عدم تطابق برنامه‌های­ آموزشی ­و ­درسی با ویژگی‌های­ فردی ­تیزهوشان، انتظارات بیش ‌از حد والدین، نقص‌های مدیریت ­آموزشی، کمبود معلمان متخصص آموزش تیزهوشان، انتظارات متقابل و بیش ‌از حد جامعه و استعدادهای­ درخشان، عدم توجه به وضعیت پس از دانش ­آموختگی و نداشتن برنامه نگه­داشت استعدادهای­ درخشان". یافته­ های پژوهش به چهار دسته مبانی نظری تیزهوشی، روش اجرا، و عوامل درون ­سازمانی و برون ­سازمانی آموزش ­و ­پرورش تقسیم شدند. بر این اساس، نتیجه می­ شود، اجرای روش گروه‌بندی تمام‌وقت بهتر است به حداقل خود برسد و برنامه ­ریزی همه ­جانبه برای رفع نواقص آموزشی ­و ­پرورشی دانش­ آموزان تیزهوش انجام گیرد.
    کلید واژگان
    دانش‌آموزان تیزهوش
    آموزش تیزهوشان
    روش گروه بندی تمام وقت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    داﻧﺸﯿﺎر داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ. داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن
    دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2018.66957
    https://japr.ut.ac.ir/article_66957.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289064

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب