نقش میانجی گر هیجان های تحصیلی در رابطه بین محیط یادگیری سازندهگرا و شایستگی تحصیلی در دختران دوره دوم متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سیده شایستهابوالمعالی الحسینی, خدیجهمیرهاشمی, مالکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگر هیجانهای تحصیلی در رابطه بین محیط یادگیری سازاگرا و شایستگی تحصیلی در دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 450 دانشآموز دختر به روش تصادفی خوشهای  انتخاب و نظرسنج محیط یادگیری سازاگرای تیلور و همکاران (1995)، مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، گوئتز و فرینزل (2005) را تکمیل کردند. دادهها با روش مدلیابی معادلههای ساختاری تحلیل شدند. شاخصهای برازش، برازندگی مطلوب مدل با دادههای گردآوری شده را نشان دادند. در مجموع هیجان تحصیلی مثبت و منفی و محیط یادگیری سازاگرا توانستند 54 درصد از واریانس شایستگی تحصیلی را تبیین کنند. همچنین یافتهها نشان دادند که اثر مستقیم محیط یادگیری سازاگرا بر شایستگی تحصیلی مثبت و معنادار (01/0P
کلید واژگان
شایستگی تحصیلیهیجان تحصیلی
محیط یادگیری سازنده گرا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی. واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایراندانشیار گروه روانشناسی. واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران
دانشیار گروه روانشناسی. واحدرودهن، دانشگاه آزاد اسلامی. رودهن، ایران




