بازنمایی تجربه زیسته آموزگاران از مشکلات یادگیری دانشآموزان ابتدایی: مطالعهای به روش پدیدارشناسی
(ندگان)پدیدآور
صالحی, کیوانشفائی, راضیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پنج سال اول تجربه مدرسه، نقش بسزایی در رشد سائقه پیشرفت و موفقیت، خودپنداری، سلامت روانی و عملکرد مناسب کودکان دارد. اولین گام در راستای بهبود یادگیری، شناسایی مشکلات حاکم بر آن است. این پژوهش با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته آموزگاران ابتدایی برای بازنمایی مشکلات یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی بوده و پس از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12 معلم، اشباع نظری داده ها بدستآمد. تحلیل داده ها با استفاده از راهبردی هفت مرحلهای کُلایزی صورت پذیرفته و با ارجاع یافته ها به شرکت کنندگان، اعتباربابی یافته ها حاصل شد. تحلیل عمیق داده ها به استخراج دو مضمون اصلی از مسائل و مشکلات یادگیری دانشآموزان ابتدایی شامل مسائل مربوط به معلمان و مسائل مرتبط با برنامه ارزشیابی توصیفی و 11 زیرمضمون، منجر گردید. نتایج نشانگر وجود مشکلات عمیق و گسترده در عرصه یادگیری دانشآموزان ابتدایی است، به گونه ای که این آسیب های محتمل و موجود، می تواند سلامت و بالندگی نظام آموزش ابتدایی را با چالش های جدی همراه سازد.
کلید واژگان
مشکلات یادگیریمدارس ابتدایی
پدیدارشناسی
تجربه زیسته معلمان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-04-211396-02-01
ناشر
دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهراندانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه تهران




