• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازنمایی تجربه‌ زیسته آموزگاران از مشکلات یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی: مطالعه‌ای به روش‌ پدیدارشناسی

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی, کیوانشفائی, راضیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    678.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پنج سال اول تجربه مدرسه، نقش بسزایی در رشد سائقه پیشرفت و موفقیت، خودپنداری، سلامت روانی و عملکرد مناسب کودکان دارد. اولین گام در راستای بهبود یادگیری، شناسایی مشکلات حاکم بر آن است. این پژوهش با هدف تحلیل ادراک و تجربه‌ زیسته آموزگاران ابتدایی برای بازنمایی مشکلات یادگیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شده است. نمونه‌ گیری هدفمند از نوع ملاکی بوده و پس از مصاحبه عمیق و نیمه‌ ساختاریافته با 12 معلم، اشباع نظری داده‌ ها بدست‌آمد. تحلیل داده ‌ها با استفاده از راهبردی هفت ‌مرحله‌ای کُلایزی صورت ‌پذیرفته و با ارجاع یافته ‌ها به شرکت‌ کنندگان، اعتباربابی یافته ‌ها حاصل شد. تحلیل عمیق داده‌ ها به استخراج دو مضمون اصلی از مسائل و مشکلات یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی شامل مسائل مربوط به معلمان و مسائل مرتبط با برنامه ارزشیابی توصیفی و 11 زیرمضمون، منجر گردید. نتایج نشانگر وجود مشکلات عمیق و گسترده در عرصه یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی است، به‌ گونه ‌ای که این آسیب ‌های محتمل و موجود، می ‌تواند سلامت و بالندگی نظام آموزش ابتدایی را با چالش ‌های جدی همراه سازد.
    کلید واژگان
    مشکلات یادگیری
    مدارس ابتدایی
    پدیدارشناسی
    تجربه زیسته معلمان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-04-21
    1396-02-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی. دانشگاه تهران

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2015.66722
    https://japr.ut.ac.ir/article_66722.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/289024

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب