بررسی اثربخشی برنامه ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب بینایی بر سازگاری و سلامت روان آنان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محرومیت از بینایی به عنوان یکی از اصلیترین حسها، در گستره فردی و تعاملات بین فردی محدودیت ایجاد مینماید. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه ارتقای کیفیت زندگی بر پایه رویکرد شناختی-رفتاری گروهی بر سازگاری و سلامت روان نوجوانان با آسیب بینایی بود. نوع پژوهش شبه تجربی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و پیگیری، و جامعه آماری شامل نوجوانان پایههای تحصیلی دهم و یازدهم با آسیب بینایی مدرسه محبی بوده که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی در گروههای آزمایشی و گواه، هر کدام بیست نفر که در دوره روزانه و شبانه به تحصیل اشتغال داشتند، توزیع شدند. کلیه آزمودنیها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامه سازگاری بل (1961) و مقیاس سلامت روانی (بشارت، 1388) پاسخ دادند. گروه آزمایشی در برنامه ده جلسهای شرکت کرد. گروه گواه آموزشی دریافت نمیکرد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری دادهها نشان داد که سازگاری و سلامت روان در گروه آزمایشی به طور معناداری افزایش یافته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که این برنامه روشی مناسب برای بهبود سازگاری و سلامت روان نوجوانان با آسیب بینایی میباشد.
کلید واژگان
نوجوانان نابیناکیفیت زندگی
رویکرد شناختی- رفتاری گروهی
سازگاری
سلامت روان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




