• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط زیرمجموعه های وسواس فکری- عملی، آشفتگی استنتاج و راهبردهای تنظیم هیجانی با باورهای وسواسی در زنان

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    159.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مطالعات متعدد نتایج ناهماهنگی را در مورد ارتباط باورهای وسواسی با نشانه ­های وسواس فکری- عملی و متغیرهای شناختی گزارش کرده ­اند. تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط زیرمجموعه های وسواس فکری- عملی، آشفتگی استنتاج و راهبردهای تنظیم هیجانی با باورهای وسواسی در زنان انجام شده است. پژوهش حاضر مطالعه همبستگی از نوع پیش ­بینی می­ باشد. تعداد 650 زن با سنین 20 تا 40 سال که از طریق نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای دو مرحله ­ای انتخاب شده بودند، ابتدا پرسشنامه باورهای وسواسی را تکمیل کردند. از آن تعداد، 83 زن که یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بودند، در گروه باورهای وسواسی بالا، و 83 زن که یک انحراف معیار بالاتر از میانگین نبودند، در گروه باورهای وسواسی پایین قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه ­های باورهای وسواسی، آشفتگی استنتاج، تنظیم شناختی هیجان و وسواس فکری- عملی بودند. داده­ ها به وسیله تحلیل ممیز با روش گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تنها متغیرهای پیش ‌بین آشفتگی استنتاج، وسواس شستن و احتکار، 1/80 درصد پاسخ دهندگان را در گروه هایی که باورهای وسواسی بالا و پایین داشتند، به درستی طبقه ‌بندی کردند. نتایج این مطالعه مدل ارزیابی و رویکرد مبتنی بر استنتاج را تایید کرده است.
    کلید واژگان
    باور وسواسی
    وسواس فکری - عملی
    آشفتگی استنتاج
    تنظیم هیجانی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-03-21
    1394-01-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2015.54575
    https://japr.ut.ac.ir/article_54575.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288917

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب