• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه هوش هیجانی با باورهای غیرمنطقی و پیشرفت تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    148.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه هوش هیجانی و مؤلفه ‌های آن با باورهای غیرمنطقی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد کرج به تعداد 10 هزار نفر بود که از میان آن‌ ها 370 نفر (262 دختر، 108 پسر) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی (EQ-i) و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی (IBQ) بود. یافته‌ ها رابطه منفی و معناداری را بین هوش هیجانی با باورهای غیرمنطقی نشان داد؛ به گونه ­ای که دانشجویانی که دارای هوش هیجانی بالاتری بودند، باورهای غیرمنطقی کم‌ تری داشتند. رابطه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و مؤلفه ‌های آن مثبت و با باورهای غیرمنطقی منفی بود. مؤلفه ­های هوش هیجانی از جمله مهارت ­های درون ­فردی، میان فردی، سازگاری و خلق عمومی ‌با باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معنادار داشت، بدین ­صورت که دانشجویانی که دارای نمره­ های بالاتری در مؤلفه ­های مذکور بودند باورهای غیرمنطقی کم‌ تری داشتند. از میان مؤلفه ­های هوش هیجانی فقط مؤلفه کنترل استرس با باورهای غیرمنطقی رابطه معنادار نداشت. از آنجا که باورها تعیین‌ کننده زیربنایی احساسات و رفتار انسان‌ ها هستند، با ارتقاء سطح هوش هیجانی دانشجویان به طرق مختلف از جمله برگزاری دوره­ ها و کارگاه­ های آموزشِ هوش هیجانی می ­توان باورهای غیرمنطقی آن‌ ها را کاهش داد و بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی آن ‌ها را تامین کرد.
    کلید واژگان
    خلق عمومی
    سازگاری
    مهارت درون فردی
    مهارت میان فردی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2013.52828
    https://japr.ut.ac.ir/article_52828.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/288891

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب