ملاحظات زمینه ای برای اثربخشی مداخلات تربیتی در اعتلا و تعمیق دینداری
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدعای اصلی مقالة حاضر این است که مداخلات تربیتی به منظور ارتقای دینداری، بدون ملاحظة زمینههای «ساختاری» و «انگارهای» و همراه و همسو ساختنِ آنها با «آموزههای دینی»، چندان مؤثر نیست. این مدعا در گام نخست بر پیشفرضهایی تکیه دارد که از جای دیگری اخذ شدهاند و مجال بحث و تفصیل آنها در اینجا نبود و در گام دوم بر تبیینی استوار شده است که از عوامل مؤثر بر دینداری وجود دارد. مقاله تماماً بر مدل تبیینیِ دینداری متمرکز است و آن را در قالبهای مختلف، عرضه و مقایسه مینماید تا نشان دهد که: 1. وضع دینیِ افراد، تحت تأثیرِ توأمانِ عواملِ «زمینهای» و «مداخلهای» است؛  2. مداخلات تربیتی، راهبرد و مسیرهای متفاوتی دارد که تابع  شرایط و مشخصات دینداران است؛ 3. همچنین تابعِ آن است که کدامیک از «نوع» یا «میزانِ» دینداری، هدف مداخله باشند.
کلید واژگان
دیندارینوع دینداری
میزان دینداری
مداخلات تربیتی
انگاره غالب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01



