نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی
(ندگان)پدیدآور
برادران کاشانی, زهراکرمانی, مهدیفولادیان, مجیدنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر بهدنبال بررسی انتقادی شمایی از تجربۀ تحصیلی دختران جوان است. این واکاوی براساس رویکرد روشی نشانهشناسی اجتماعی ون لیوون (2005) و با تمرکز بر روپوش مدرسه بهمنزلۀ یکی از منابع نشانهشناختی حاضر در تجربۀ زیستۀ عاملان اجتماعی مدنظر انجام شده است. نتایج نشان دادند قواعد الزامآور مدرسه دربارۀ روپوش، دانشآموزان را در فرایندی قرار میدهد که محصول آن، ایجاد نوعی گسست معنایی در صورتبندی تجربۀ تحصیلی آنها و درنتیجه، ازخودبیگانگی و انفعال آنها هنگام گذراندن دوران تحصیل در مدرسه است. به یک معنا دانشآموزان فرایند تحصیل در مدرسه را جدا از خود و حاکم بر خودشان ادراک میکنند. به این ترتیب تجربۀ تحصیلی به جای اینکه روندی قدرتافزا برای زنان باشد، به روندی قدرتزدا تبدیل خواهد شد.
کلید واژگان
نشانهشناسی اجتماعیروایت
روپوش مدرسه
بازنمایی معنایی
آموزش و پرورش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهداستادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی
شاپا
2008-57452322-343X




