تحلیل تطبیقی محتوای تصاویر کتابهای آموزش عمومی از منظر بازنمایی فرهنگ پوشش بین دو کشور ایران و سوریه
(ندگان)پدیدآور
قاسمی, وحیدنوروزی, رضاعلیمحمدتقی نژاد, رعنانوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در همه نظامهای آموزشی، کتب درسی به یکی از مهمترین منابع برای جامعهپذیر کردن افراد تبدیل شده است که از طریق ٱن بسیاری از اصول و ارزشهای نظام سیاسی کل میتواند به دانشآموزان منتقل شود. هر کشوری از طریق برنامهها و تصمیمگیریهای خود و همچنین مفاهیمی که در کتب درسی قرار میدهد و حتی با تصاویر کتابهای درسی،  سعی دارد هژمونی خود را باز تولید کند. هدف این تحقیق، تحلیل تطبیقی محتوای تصاویر کتابهای آموزش عمومی از منظر بازنمایی فرهنگ پوشش بین دو کشور ایران و سوریه است که از طریق تکنیک تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل 2075 داده تصویری مندرج در کتابهای درسی دو مقطع تحصیلی دبستان و راهنمایی دو کشور ایران و سوریه پرداخته شده است. دادهها حاکی از آن است که تصاویر مورد بررسی با جهتگیری فرهنگی نظام سیاسی کشورها، هماهنگ است. تمامی تصاویر با حفظ موازین و اصول کلی کشورها تهیه شده است، ولی با مشاهده در سطح اجتماع و شکافی که بین فرهنگ رسمی و غیررسمی وجود دارد ، به نظر میرسد بین سطح تولید پیام و مصرف پیام فاصله وجود دارد.
کلید واژگان
پوششفرهنگ رسمی
جهتگیری فرهنگی نظام سیاسی
بازنمایی
تحلیل محتوا
کتب درسی
فرهنگ
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-57452322-343X




