مطالعه جامعه شناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده)
(ندگان)پدیدآور
شکربیگی, عالیهبیات, لیدانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادهها (بررسی مقایسهای؛ شهرستانهای زنجان و خدابنده) صورت گرفته است.
روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن تمام خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده میباشد که جمعاً شامل 99477 خانوار میباشند، که از این آمار تعداد 89928 خانوار متعلق به شهرستان زنجان و 9549 خانوار متعلق به شهرستان خدابنده میباشد. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی ساده بوده و روش تعیین حجم نمونه کوکران با حجم نمونه 350 خانوار انتخاب شده است. (175 خانواده شهرستان زنجان و 175 خانواده شهرستان خدابنده)
دادهها به وسیله پرسشهای محقق ساخته در قالب طیف لیکرت طراحی شد و روایی آنها به صورت محتوای صوری، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (882/0)، مورد بررسی و با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل عامل و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتایج بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عامل، رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میزان تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده سنجی(شاخصهای سرمایه اجتماعی) با متغیر مستقل (تلویزیون) دارای رابطه معنیداری بودند.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیاعتماد اجتماعی
آگاهی اجتماعی
مشارکت اجتماعی
پیوندهای اجتماعی
هنجارهای همدلی و همکاری
رسانه
تلویزیون
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
شاپا
2645-46962645-470X




