مرور دوره 5, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
قصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)هر چند دیوان انوری از مهمترین و دشوارترین متون شعر فارسی است اما تنها دو تصحیح از آن وجود دارد. نخستین بار استاد سعید نفیسی و دومین بار استاد محمدتقی مدرس رضوی این دیوان را به چاپ رسانیدهاند. چاپ نفیسی دارای اشکالاتی است ...
-
موتیف آیینه در دیوان خاقانی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین موتیف دیوان اوست. در ...
-
تحلیل میتوسهای روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)روایتهای شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطورهای در شیوهی روایت پیروی میکند. شخصیتها، کنشها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی همساز و همگام با بخشهای روایت آنها است. در ...
-
بررسی تطبیقی «نوروزینامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)با وجود پژوهشهای سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن بهدرستی بررسی و گزارش نشده است. دو سرودة «نوروزینامة» میرزادة عشقی (م 1303ش) و «نوروزیة» ابوالقاسم لاهوتی (م 1336ش) از جمله آثار این ...
-
رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه و نخبه¬گرای پژوهندگان ...
-
"مانلی"، نشانه سیال؛ بررسی نشانه-معناشناختی شعر "مانلی" نیمایوشیج
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)در دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی که فرآیند تولید معنا با شرایط حسی-ادراکی پیوند می خورد، سیر حضور نشانه از حالت مکانیکی و ثابت خارج شده و تابع فرآیندی پویا، زنده و حسی-ادراکی می گردد. در واقع، نشانه پدیداری شده، از شکل ...



