مرور دوره 5, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار

  • قصاید انوری و لزوم تصحیحی تازه از آنها 

    کرمی, محمدحسین؛ امینی, محمدرضا؛ کوثری, حمیدرضا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    هر چند دیوان انوری از مهمترین و دشوارترین متون شعر فارسی است اما تنها دو تصحیح از آن وجود دارد. نخستین بار استاد سعید نفیسی و  دومین بار استاد محمدتقی مدرس رضوی این دیوان را به چاپ رسانیده‌اند. چاپ نفیسی دارای اشکالاتی است ...

  • موتیف آیینه در دیوان خاقانی 

    بهنام فر, محمّد؛ دلپذیر, زهرا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    خاقانی در زمینه خیال پردازی و مضمون آوری سرآمد شاعران عصر خویش است. «آیینه» یکی از موتیف هایی است که وی برای خلق مضامین متنوع از آن بهره گرفته است و شاید بتوان گفت: این واژه پس از «خورشید» پربسامدترین موتیف دیوان اوست. در ...

  • تحلیل میتوس‏های روایی لشکرکشی کیکاوس به مازندران در شاهنامه 

    ملک پائین, مصطفی؛ سام خانیانی, علی اکبر (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    روایت‏های شاهنامه به ویژه در قسمت پهلوانی دارای ساختاری مشابه است که از اصلی اسطوره‏ای در شیوه‏ی روایت پیروی می‏کند. شخصیت‏ها، کنش‏ها و ترتیب وقایع در این روایات به طور فراوانی همساز و همگام با بخش‏های روایت آن‏ها است. در ...

  • بررسی تطبیقی «نوروزی‌نامه» عشقی و «نوروزیة» لاهوتی 

    صدری نیا, باقر (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    با وجود پژوهش‌های سودمند در باب شعر و ادب عصر مشروطه، هنوز بسیاری از جزئیات و جوانب آن به‌درستی بررسی و گزارش نشده است. دو سرودة «نوروزی‌نامة» میرزادة عشقی (م 1303ش) و «نوروزیة» ابوالقاسم لاهوتی (م 1336ش) از جمله آثار این ...

  • رویکردی انتقادی به نوع حَماسی در ادبیّات فارسی 

    جعفرپور, میلاد؛ علوی مقدّم, مهیار (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    آیا تشریح و تبیین نوع حماسی در ادبیّات فارسی سابقه¬ای داشته است؟ در تعریف کلیشه¬ای، مکرّر و نسبتاً غربی این نوع در ایران، کلیّت و پیکره¬ی میراث ادب فارسی مورد توجّه بوده است؟ نگرش¬های شاهکاراندیشانه و نخبه¬گرای پژوهندگان ...

  • "مانلی"، نشانه سیال؛ بررسی نشانه-معناشناختی شعر "مانلی" نیمایوشیج 

    آیتی, اکرم (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2014-02-20)
    در دیدگاه نشانه-معناشناسی گفتمانی که فرآیند تولید معنا با شرایط حسی-ادراکی پیوند می خورد، سیر حضور نشانه از حالت مکانیکی و ثابت خارج شده و تابع فرآیندی پویا، زنده و حسی-ادراکی می گردد. در واقع، نشانه پدیداری شده، از شکل ...