طبقه بندی قابلیت های نمایشی ادبیات داستانی خردسالان (بررسی موردی: خوانش یازده داستان از گروه های سنی الف و ب)
(ندگان)پدیدآور
ضیاء, افروزمحمدی, سید محتشمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبدیل داستانهای خردسالان به نمایشنامه و فیلمنامه در رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو وصحنه تئاتر و... از طریق شناخت و دستهبندی قابلیتهای نمایشی آنها، به ماندگاری این آثار، تأثیرپذیری، آموزش بهتر و نشاط بیشتر خردسالان میانجامد و بهبود کیفیت گونه های نمایشی کودکانه را به دنبال دارد. خوانش یازده داستان از میان داستان های بی شمار گروه سنی الف و ب و استخراج عناصر روایی- نمایشی آنها نشان میدهد که برخی دارای ظرفیتهای گسترده و برخی دارای ظرفیت های محدود (ویژه) نمایشی برای تبدیل به انیمیشنهای کوتاه، نمایشهای رادیویی و عروسکی یا صحنه هستند و این ظرفیتها در بافت اولیه داستانها وجود دارند. در نظر گرفتن میزان کنجکاوی، شکیبایی، علائق و رشد ذهنی کودک از یک سو و ویژگیهای انواع طرحهای روایی و تطبیق دهی آنها با ساختارهای گوناگون نمایشی از سوی دیگر در تعیین نمایشهای پیشنهادی نقش و اولویت بندی آن ها برای هر داستان نقش به سزایی دارد.
کلید واژگان
خردسالانعناصر روایی نمایشی
قابلیت نمایشی
رادیو
تلویزیون
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه سلمان فارسی کازرونبخش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران




