شناسایی و فهم درک زیبایی شناختی کودکان پیشدبستانی از تصویرهای کتابهای تصویریداستانی
(ندگان)پدیدآور
کریمی, محمدحسنالبرزی, محبوبهخوشبخت, فریبامسنن فارسی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسألهی زیبایی و زیباییشناسی یکی از بحثانگیزترین مسائل حوزهی فلسفه و هنر است که همچنان راه را برای ایدهپردازیهای جدید و به چالش کشیدن ایدههای قدیمی باز گذاشته اما چنانکه از عمدهی متون بر میآید، امر زیبایی و زیباییشناسی، بیشتر دغدغهی بزرگسالان بوده است تا کودکان. در مقالهی حاضر تلاش شده است تا این مقوله هم در سن کودکی و هم در حوزهی تجربهی کودکی، مورد بررسی قرار گیرد. آنچه در این پژوهش مدنظر است، درک زیباییشناختی کودکان از تصویرهایی است که توسط تصویرگران کتابهای کودک تولید شده است. این مقاله در پارادایم کیفی قرار دارد و نمونهگیری آن بهصورت نمونهگیری با حداکثر تنوع است. روش جمعآوری اطلاعات نیز، مصاحبهی نیمهساختاریافته و عمیق است و از روش تحلیل محتوا برای تحلیل متن مصاحبهها استفادهشدهاست. تحلیل مصاحبهها حاکی از آن بود که کودکان تمامی عناصر دیداری مورد نظر را در قضاوت زیباییشناختی خود مد نظر قرار میدهند و نیز آنها در داوری زیباییشناختی خود نه تنها موضوع را در نظر میگیرند بلکه چگونگی آن موضوع را نیز مد نظر قرار میدهند. چگونگیهایی مانند رنگ، عاطفه، عمل، اندازه، بافت، پسزمینهی آن موضوع که با ترتیب خاص، آنها را انتخاب میکنند.
کلید واژگان
"تصویرگری"" کتابهای تصویریداستانی"
"درک زیباییشناختی کودکان"
"داوری زیباییشناختی" "عناصر دیداری"
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازعضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز




