شناسایی مولفه های مدیریت تربیت برمبنای آموزهای قران کریم به منظور ارایه مدل مفهومی (نظریه داده بنیاد)
(ندگان)پدیدآور
شنبدی, بهادرسادات فدوی, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای مدیریت تربیت از منظر قرآن کریم به منظور ارائه مدل برای آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده گردید. محیط پژوهش در بخش کیفی، کتاب قرآن مجید و مجموعه کتب تفسیر المیزان بوده است که تعداد 145 آیه و 133 کد باز به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. مولفههای به دست آمده شامل 3 مضمون فراگیر 7 مضمون سازماندهنده و 18 مضمون پایه که بر این اساس سیاهه 98 گویه ساخته شد. برای سنجش روایی از ضریب نسبی روایی محتوایی و برای تعیین پایایی از ضریب هولستی استفاده گردید. یافتهها: در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران، مسئولان آموزش و پرورش استانهای منتخب، روحانیت و طلاب، اساتید دانشگاه که در پنج خوشهی شمال، جنوب، شرق و غرب و مرکز کشور که در سال 96 - 94 مشغول به فعالیت بودند. حجم این جامعه آماری 310 نفر بود. نمونهگیری: روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و حجم نمونه بر اساس جدول کوکران 162 نفر تعیین گردید. برای بررسی روایی سیاهه از شیوه روایی سازه و همچنین جهت سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد.
کلید واژگان
مدیریت تربیتشایستهگزینی
آیندهسازی سازمانی
شماره نشریه
33433تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان) 1346bahador@gmail.comنویسنده مسئول، استادیار، استاد راهنما، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) (نویسنده مسئول)




