بررسی رابطه فرهنگسازمانی آموزش و پرورش با رشد اجتماعی پایش موردی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
محمدمهدی نوری, مریمقدمی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: هدف نوشتار حاضر شناسایی نقش فرهنگسازمانی در اثربخشی اخلاق حرفهای در سازمانهاست.
روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری از بین هشت مرکز پژوهشی دینی استان قم و از پژوهشگران و اعضاء هیئتعلمی آنها به تعداد 200 نفر انتخاب شده است. روایی ابزار تحقیق (پرسشنامه) از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90% محاسبه گردید.
یافتهها: 60 درصد، فرهنگسازمانی را متوسط به بالا و 56 درصد، اخلاق حرفهای را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردهاند. بین فرهنگسازمانی و کیفیت اخلاق حرفهای همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشته است. بین پایگاه اجتماعی و کیفیت اخلاق حرفهای همبستگی معنیداری وجود ندارد. طبق نتایج رگرسیون، متغیر «فرهنگسازمانی» به میزان 47% بر کیفیت اخلاق حرفهای تأثیر داشته است.
نتیجهگیری: فرهنگسازمانی مبتنی بر خدا ناظری و توکل به خداوند، منجر به تقویت روحیه مقاومت شده، علقه به کار و سازمان را تقویت نموده، روحیه تیمی تقویت شده و در نهایت منجر به پذیرش ارزشها و هنجارها از سوی افراد شده و کیفیت اخلاق حرفهای افزایش مییابد.
کلید واژگان
فرهنگفرهنگسازمانی
اخلاق حرفهای
سازمان
شماره نشریه
325تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران مسئول مکاتباتعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد علوم و تحقیقات




