• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودتوانمند‌سازی اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال ریاضی

    (ندگان)پدیدآور
    پورمحمدرضای تجریشی, معصومهجلیل آبکنار, سیده سمیهعاشوری, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    265.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر خودتوانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال ریاضی بود. روش: از جامعه آماری دانش‌آموزان پسر 13 تا 15 ساله‌ با اختلال ریاضی که در سال تحصیلی 91-1390 در مراکز اختلال یادگیری شهرستان‌های تهران مشغول به تحصیل بودند، 40 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در یکی از 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در 9 جلسه 50 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک جلسه) در زمینه مهارت‌‌های زندگی آموزش دریافت کرد؛ ولی گروه کنترل در این جلسات شرکت نکردند. تمامی آزمودنی‌ها پیش و پس از مداخله آموزشی، پرسشنامه خودتوانمندسازی اجتماعی را تکمیل کردند. داده‌های حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی اثر معناداری بر خودتوانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی دارد. همچنین نتایج، بیانگر اثر مثبت و معنادار آموزش مهارت‌های زندگی بر مهارت‌‌های شناختی، رفتاری، کفایت‌ هیجانی و آمایه‌ انگیزشی در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی بود. نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های زندگی می‌تواند خودتوانمندسازی اجتماعی دانش‌آموزان پسر با اختلال ریاضی را بهبود بخشد.
    کلید واژگان
    واژه‌های‌کلیدی: مهارت‌های زندگی
    خودتوانمندسازی اجتماعی
    اختلال ریاضی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-06-22
    1392-04-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2122
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2122.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283029

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب