مقایسه بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی و کودکان بهنجار
(ندگان)پدیدآور
Mashhadi, ARasoulzadeh-Tabatabaie, KAzadfallah, PSoltanifar, Aنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بازداری پاسخ و کنترل تداخل هسته اصلی بسیاری از نظریههای تبیینی اختلال ADHD میباشند. هدف پژوهش بررسی بازداری و کنترل تداخل در کودکان مبتلا به این اختلال و زیرریختهای آن در مقایسه با کودکان بهنجار بود.
روش: 45 کودک مبتلا به اختلال ADHD و 15 کودک بهنجار سنین 7 تا 12 سال شهر مشهد از طریق شیوه های نمونه گیری در دسترس انتخاب و آزمونهایSNAP،CBCL،TRF،CSI-4 و نیز مصاحبه بالینی جهت شناسایی و جایدهی کودکان مبتلا به این اختلال در زیرریخت ها (زیرریخت غلبه با نارسایی توجه، زیرریخت غلبه با فزون کنشی/ تکانشگری و زیرریخت ترکیبی) مورد استفاده واقع شد. آزمون رنگ واژه استروپ به منظور اندازه گیری بازداری و تداخل به کاربرده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، تحلیل واریانس تک متغیری (ANOVA) و آزمون توکی تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان مبتلا به اختلال ADHD در مؤلفه زمان واکنش در محرکهای همخوان و ناهمخوان به طور معناداری در مقایسه با کودکان بهنجار متفاوت میباشد. در مورد کنترل تداخل نتایج پژوهش نشانگر آن است که علیرغم وجود تفاوت بین کودکان مبتلا به ADHD و کودکان بهنجار، اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نمیباشد. همچنین در مؤلفه های آزمون استروپ نیز علیرغم وجود تفاوت بین عملکرد کودکان مبتلا به زیرریختهای این اختلال، اما این تفاوت از لحاظ آماری معنادار نبود.
نتیجهگیری: عملکرد کودکان مبتلا به این اختلال در مقایسه با کودکان بهنجار در تکلیف استروپ ضعیفتر بود.
کلید واژگان
اختلال نارساییتوجه/فزونکنشیکنشهای اجرایی
بازداری
کنترل تداخل
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




