• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی, النازمحمدی, نورالهرحیمی, چنگیز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    593.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان  تا تشخیص افسرده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانه‌های افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربال­گری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8  جلسه ۹۰ دقیقه‌ای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. داده‌ها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم ­افزار  SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‏داری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی­ داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند. نتیجه­ گیری: این یافته‏ ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفه‌های افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است.
    کلید واژگان
    شفقت به خود
    خود انتقادگری
    اجتناب شناختی - رفتاری
    نوجوان
    اختلال خلقی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_4440.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282964

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب