اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده
(ندگان)پدیدآور
کریمی, النازمحمدی, نورالهرحیمی, چنگیزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان تا تشخیص افسرده بود. روش: پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانههای افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربالگری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند. نتیجه گیری: این یافته ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفههای افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است.
کلید واژگان
شفقت به خودخود انتقادگری
اجتناب شناختی - رفتاری
نوجوان
اختلال خلقی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




