نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, النازfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, نورالهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, چنگیزfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:29:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:29:28Z
dc.date.available1399-07-09T05:29:28Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:29:28Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-10-19en_US
dc.date.submitted1398-07-27fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, الناز, محمدی, نوراله, رحیمی, چنگیز. (1398). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده. روان شناسی بالینی, 11(4), 23-32. doi: 10.22075/jcp.2020.18969.1752fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_4440.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282964
dc.description.abstract<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان  تا تشخیص افسرده بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانه‌های افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربال­گری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8  جلسه ۹۰ دقیقه‌ای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. داده‌ها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم ­افزار  SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته­ ها:</strong> نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‏داری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی­ داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند.<br /> <strong>نتیجه­ گیری:</strong> این یافته‏ ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفه‌های افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است.fa_IR
dc.format.extent593
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752
dc.subjectشفقت به خودfa_IR
dc.subjectخود انتقادگریfa_IR
dc.subjectاجتناب شناختی - رفتاریfa_IR
dc.subjectنوجوانfa_IR
dc.subjectاختلال خلقیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسردهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue4
dc.citation.spage23
dc.citation.epage32
nlai.contributor.orcid0000-0002-0413-2743


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد