| dc.contributor.author | کریمی, الناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, نوراله | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیمی, چنگیز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:29:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:29:28Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:29:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:29:28Z | |
| dc.date.issued | 2020-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-10-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-07-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کریمی, الناز, محمدی, نوراله, رحیمی, چنگیز. (1398). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده. روان شناسی بالینی, 11(4), 23-32. doi: 10.22075/jcp.2020.18969.1752 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-501X | |
| dc.identifier.issn | 2228-5180 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752 | |
| dc.identifier.uri | https://jcp.semnan.ac.ir/article_4440.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282964 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان تا تشخیص افسرده بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع روش آزمایشی کنترل شده تصادفی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان مبتلا به نشانههای افسردگی آموزش و پرورش ناحیه 4 شیراز که در سال 97-98 در مقطع تحصیلی دهم تا دوازدهم در حال تحصیل بودند، بود. از بین این افراد 30 نفر به صورت پس از غربالگری بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پرسشنامه سطوح خود انتقادگری ، پرسشنامه اجتناب شناختی - رفتاری و پرسشنامه افسردگی بک اجرا شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه ۹۰ دقیقهای تحت آموزش گروهی شفقت درمانی قرار گرفتند. دادهها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری و با استفاده از نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون، نسبت به گروه کنترل تفاوت معنیداری داشت. گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری را در نمرات خود انتقادگری و اجتناب شناختی -رفتاری نشان دادند.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> این یافته ها حاکی از آن است که آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود عامل تأثیرگذار مهمی بر کاهش مؤلفههای افسردگی شامل خود انتقادگری و اجتناب شناختی - رفتاری در نوجوانان است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 593 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Semnan University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Clinical Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752 | |
| dc.subject | شفقت به خود | fa_IR |
| dc.subject | خود انتقادگری | fa_IR |
| dc.subject | اجتناب شناختی - رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | اختلال خلقی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر شفقت خود بر خود انتقادگری و اجتناب شناختی رفتاری در نوجوانان افسرده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 23 | |
| dc.citation.epage | 32 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-0413-2743 | |