• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان علوم پزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    فوارق, لیلابساک نژاد, سودابهداودی, ایران
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    784.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی­بخش و راهبردهای اجتناب شناختی از عوامل مؤثر در  بروز اختلال اضطراب اجتماعی می­باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی­بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش: با یک طرح همبستگی از جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به روش نمونه­گیری در دسترس 285 دانشجو(176 مرد و 109 زن) انتخاب شدند و از آنها درخواست شد تا مقیاس شرم درونی شده ، مقیاس رفتارهای ایمنی­بخش، مقیاس سبک مقابله اجتناب شناختی و مقیاس سنجش ابعاد اضطراب اجتماعی را پاسخ دهند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که همبستگی چند متغیره بین متغیر­های شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی­بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی معنادار می­باشد. در حدود 84 درصداز واریانس ابعاد اضطراب اجتماعی توسط متغیرهای پیش بین تبیین می شدند. نتیجه‌گیری: می توان نتیجه گرفت که شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی­بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی رابطه دارند. مداخلات مرتبط برشرم، رفتارهای ایمنی­بخش و راهبردهای اجتناب شناختی می بایست در دانشجویان علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
    کلید واژگان
    شرم درونی شده
    رفتارهای ایمنی‌بخش
    راهبردهای اجتناب شناختی
    اضطراب اجتماعی
    دانشجوی علوم پزشکی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.10531.1012
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_3764.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282920

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب