رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان علوم پزشکی
(ندگان)پدیدآور
فوارق, لیلابساک نژاد, سودابهداودی, ایراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی از عوامل مؤثر در  بروز اختلال اضطراب اجتماعی میباشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش: با یک طرح همبستگی از جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به روش نمونهگیری در دسترس 285 دانشجو(176 مرد و 109 زن) انتخاب شدند و از آنها درخواست شد تا مقیاس شرم درونی شده ، مقیاس رفتارهای ایمنیبخش، مقیاس سبک مقابله اجتناب شناختی و مقیاس سنجش ابعاد اضطراب اجتماعی را پاسخ دهند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که همبستگی چند متغیره بین متغیرهای شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی معنادار میباشد. در حدود 84 درصداز واریانس ابعاد اضطراب اجتماعی توسط متغیرهای پیش بین تبیین می شدند. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی رابطه دارند. مداخلات مرتبط برشرم، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی می بایست در دانشجویان علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
شرم درونی شدهرفتارهای ایمنیبخش
راهبردهای اجتناب شناختی
اضطراب اجتماعی
دانشجوی علوم پزشکی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایراندانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




