• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 10, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی روش های بازی‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ترکیب آن با آموزش مادران بر اضطراب، عزت‌نفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    اکرم مرتضوی, سیدهنیک راهان, غلامرضاصدوقی, مجید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    616.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تأثیر بازی‌درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ترکیب آن با آموزش مادران بر اضطراب، عزت‌نفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی انجام شد. روش: پژوهش از یک طرح آزمایشی با چارچوب پیش­آزمون­­پس­آزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری بهره می­برد. از بین کودکان مضطرب کلاس چهارم و پنجم شهر فارسان، نمونه ای  45 نفره به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. گروه­ آزمایشی اول 8 جلسه­ مداخله‌ بازی‌درمانی مبتنی بر اکت و گروه دوم بازی‌درمانی مبتنی بر اکت همراه با آموزش مادران را دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخله­ای جز جلسات همدلانه دریافت نکردند. آزمودنی­ها در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به پرسشنامه مقیاس اضطراب اسپنس، خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس و پرسشنامه عزت‌نفس کوپر اسمیت  پاسخ دادند.  داده­ها با روش مانووا با اندازه­های مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بازی‌درمانی مبتنی بر اکت بطور معنادار موجب افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی می شود،  اما بر اضطراب آنان تأثیری نداشته است. دخرمان ترکیبی بطور معناداری به کاهش اضطراب و افزایش عزت‌نفس و خودکارآمدی کودکان انجامیده است. نتیجه‌گیری: اگرچه هر دو نوع درمان آثار مثبتی بر متغیرهای مورد مطالعه داشته­اند اما درمان ترکیبی روش مداخله مؤثرتری بود.
    کلید واژگان
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    بازی‌درمانی
    اضطراب
    عزت‌نفس
    خودکارآمدی
    کودکان
    آموزش مادران
    تخصصی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-11-22
    1397-09-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن، بروجن، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.15307.1462
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_3635.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282914

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب