مقایسه اثربخشی روش های بازیدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ترکیب آن با آموزش مادران بر اضطراب، عزتنفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
اکرم مرتضوی, سیدهنیک راهان, غلامرضاصدوقی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تأثیر بازیدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و ترکیب آن با آموزش مادران بر اضطراب، عزتنفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی انجام شد. روش: پژوهش از یک طرح آزمایشی با چارچوب پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری بهره میبرد. از بین کودکان مضطرب کلاس چهارم و پنجم شهر فارسان، نمونه ای 45 نفره به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. گروه آزمایشی اول 8 جلسه مداخله بازیدرمانی مبتنی بر اکت و گروه دوم بازیدرمانی مبتنی بر اکت همراه با آموزش مادران را دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخلهای جز جلسات همدلانه دریافت نکردند. آزمودنیها در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به پرسشنامه مقیاس اضطراب اسپنس، خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس و پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت پاسخ دادند. دادهها با روش مانووا با اندازههای مکرر تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد بازیدرمانی مبتنی بر اکت بطور معنادار موجب افزایش عزتنفس و خودکارآمدی کودکان دبستانی می شود، اما بر اضطراب آنان تأثیری نداشته است. دخرمان ترکیبی بطور معناداری به کاهش اضطراب و افزایش عزتنفس و خودکارآمدی کودکان انجامیده است. نتیجهگیری: اگرچه هر دو نوع درمان آثار مثبتی بر متغیرهای مورد مطالعه داشتهاند اما درمان ترکیبی روش مداخله مؤثرتری بود.
کلید واژگان
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهدبازیدرمانی
اضطراب
عزتنفس
خودکارآمدی
کودکان
آموزش مادران
تخصصی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن، بروجن، ایراناستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




